1: Enkel in Vlaanderen

Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto's ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.

2: Vanaf 25 jaar

De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto's van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.

3: 'Old' Oldtimers

De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

4: Oldtimer

Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

5: Youngtimer

Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud - de zogenaamde youngtimer - dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.

6: Realistische normen

De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

7: Restricties blijven gelden

Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.

8: Normale keuringstarieven

De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.