Test facelift Mini Cooper S Cabriolet, goed jaar?

mini-john-cooper-1.jpg

De begin dit jaar ingevoerde facelift luidt de helft van de carrière van het model in. Verwacht geen grootse revoluties maar eerder een paar kleine esthetische retouches, kwestie van zijn aantrekkingskracht te behouden. Vooral het ‘gezicht’ kreeg een paar frisse borstelstreken. De Mini ruilt namelijk zijn dubbele radiatorrooster in voor een enkele, gapende mond waarvan de rand doorloopt tot onderin de bumper. Die laatste is voortaan in koetswerkkleur uitgevoerd, terwijl de ronde mistlampen zijn vervangen door twee verticale openingen, die de stroomlijn verbeteren. De hertekende koplampen kunnen met ledtechnologie worden besteld of worden voorzien van adaptieve verlichting (eveneens met leds). Achteraan tonen de lichten subtiel de Union Jack. Het geheel oogt coherent en resoluut chic.

Viercilinder in topvorm

Met het Cooper S-logo op de koffer krijgt de Mini een 2.0-viercilinder in de neus die 178 pk ontwikkelt en een koppel van 280 Nm (231 pk in de John Cooper Works-afgeleide). Onze testwagen was uitgerust met de Steptronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Die is ontwikkeld door Getrag en past perfect bij de motor van dit model. In tegenstelling tot in sommige rivalen wordt het koppel nooit brutaal vrijgegeven wanneer je bij lage snelheden maneuvreert of vanuit stilstand vertrekt. Het geheel werkt zacht, vooral dankzij een perfect afgesteld stop-startsysteem. Zowel in de stad als op snelle wegen volgen de verhoudingen elkaar zonder enige bruutheid op, wat vanzelf aanzet tot een vloeiende rijstijl. Nochtans kan deze motor als hij wordt opgezweept heel levendig uit de hoek komen.

Karten met de haren in de wind

Met dit geslaagde motor-versnellingsbakduo blijft de Mini, ook als cabrio, heel fijn om mee te rijden. Hij biedt een snedig chassis, maar ook een dynamische voortrein die bochten perfect aansnijdt, terwijl de achteras zonder mokken volgt. De gestuurde schokdemping onder onze testwagen is een optie die de moeite waard lijkt omdat ze zo bijdraagt aan het gebruiksplezier. Maar het tofste van dit model is zonder twijfel het rijden met de haren in de wind. De stoffen kap kan zelfs rijdend (tot 30 km/u) in 18 seconden worden geopend. Ze is opmerkelijk goed geïsoleerd en is verkrijgbaar in verschillende kleuren die nooit schreeuwerig worden. Op die manier kan je van de eerste zonnestraal gebruikmaken om aan je zomerkleur te werken.

Een paar cijfers

Dankzij een geoptimaliseerde uitstoottechnologie met onder meer een partikelfilter voldoet de Mini Cooper S voortaan net zoals zijn broers aan de Euro 6d-uitstootnorm. Met zijn 178 pk sprint hij naar 100 km/u in 7,8 seconden terwijl hij tot 219 km/u haalt. Qua verbruik klokten wij met deze versie 7,5 l/100 km, wat op zich redelijk is gezien de heel mooie prestaties van deze auto. Qua CO2-uitstoot kondigt Mini 157 g/km aan (of 141 g/km met de automaat).

Technologie

De jongste uitgave van de Mini erft een indrukwekkend technologisch arsenaal. De feestelijkheden beginnen met een nieuwe grafische weergave op een klein scherm achter het stuur in plaats van de gebruikelijke tellers. Het geheel valt op door de witte symbolen en tekst op een nieuwe gekleurde achtergrond en oogt verzorgd en modern. Een ander scherm op de middenconsole neemt de functies op zich van de connectiviteit, de radio en de navigatie. Alles is compatibel met Apple CarPlay, maar niet met Android Auto… Spijtig. Tot slot biedt het optionele pack Technology een conciërgedienst, een head-updisplay, Bluetooth met inductief laden voor telefoons en een Harman Kardon-audiosysteem.

Er is ook een specifieke app. Daarmee kan de bestuurder op elk moment contact maken met zijn auto, bijvoorbeeld om te zien hoeveel brandstof er in de tank zit of om al een route naar het navigatiesysteem door te sturen. Ook onderhoudsafspraken kunnen heel praktisch via deze app worden geboekt. Tot slot kan je daarmee ook je auto delen met andere bestuurders die deze interface eveneens gebruiken.

Extreme personalisering

In het verleden waren Mini’s de meest personaliseerbare auto’s op de markt en deze nieuwe versie gaat nog een stapje verder. Via diverse packs kan je je auto volledig naar wens aankleden. Nieuwe koetswerktinten in combinatie met andere dakkleuren (ook voor de cabriokap), nieuwe lichtmetalen velgen, buitenspiegelkappen, stripings op de motorkap of vier interieurafwerkingen: de combinatiemogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Op voorwaarde uiteraard dat je ervoor wil betalen, zeker als je weet dat de prijs van de auto (32.350 voor de Cooper S) al snel met 10.000 euro kan aanzwellen door sommige van die opties.

Ons verdict

De bijzonder natte zomer heeft ons doen ontdekken dat een Mini Cabrio ook tof is wanneer het weer tegenvalt. Het model is dynamisch, goed geïsoleerd, comfortabel en fijn om mee te rijden en heeft dus niets van zijn glans verloren. De recente facelift doet daar niets aan af: de Mini blijft meer dan ooit voor vele mensen een voorwerp van verlangen. En als je dacht dat cabriorijden een reeks praktische en logistieke offers vereiste, dan blijkt dat in deze Mini hoegenaamd niet het geval. Hoewel de koffer in vierzitsopstelling slechts 215 liter groot is, klimt dat namelijk tot 661 liter zodra de achterbank wordt neergeklapt: een kleine break. Je hebt met andere woorden geen excuus om het niet te doen.

Bron www.vroom.be

mini-john-cooper-1.jpgmini-john-cooper-2.jpgmini-john-cooper-3.jpgmini-john-cooper-4.jpg