Rijtest BMW 128 ti: waardige concurrent van de VW GTI?
Bij BMW wilden ze wel eens weten of ze een concurrent voor de voorwielaangedreven Golf GTi konden verzinnen, nu de 1 Reeks niet langer op de achterwielen aangedreven wordt. Het resultaat is deze 128 ti. Petje op, we gaan een toertje maken.
Want al bij de eerste aanblik kunnen we ons niet van het beeld ontdoen dat de BMW 128 ti er eentje is voor de nieuwe generatie tunerliefhebbers. Hij staat een beetje stoerder op zijn poten maar het zijn vooral de oranje accenten rondom die ervoor zorgen dat hij opvalt in het pack. Niet altijd ten goede, want met die oranje accenten lijkt het soms een beetje of we gingen net voor de test even langs bij alibaba voor wat opzetstukken. Daarnaast krijgt hij ook 18 inch velgen en zien we daarachter rode remklauwen zitten.
TI-GESCHIEDENIS
BMW haalt dus de ti-benaming weer uit de geschiedenisboeken voor deze voorwielaandrijver. Dat brengt een zucht van verlichting bij de M-rijders, die hun blazoen wat kunnen oppoetsen en nog altijd kunnen beweren dat er geen voorwielaangedreven M-model bestaat. De ti-naam klinkt nochtans ook mooi, al zouden we Turismo Internazionale niet direct op een Duitse sportieveling plakken maar eerder op een vlotte Alfa. BMW deed het nochtans eerder al, met de voor die tijd potente 1600 ti en de 2002 ti. In de jaren 90 kregen ook de minder bekende 323 ti en 325 ti uit de 3 Reeks Compact die Italiaans klinkende benaming.
KLEINE BROER
Het goeie is dat de 128 ti niet gewoon een opzichtige 1 Reeks is. Het is zelfs eerder het omgekeerde. BMW zorgde er namelijk voor dat de 128 ti zich als kleinere broertje van de M135i mag gaan gedragen. Dezelfde tweeliter benzinemotor krijgt nog steeds een Steptronic achttrapsautomaat maar duwt tegenwoordig maar 265 pk uit de vier cilinders, in plaats van de 306 stuks bij de M135i. Dat lijkt een stevig pak minder, hij mag ook 80 kilogram aan overgewicht bij BMW laten liggen en ziet daarmee ook de vierwielaandrijving terug het schap in gaan.
Dat maakt de 128 ti geen tamme auto, want BMW voorziet Michelin Sport 4 banden - die het tijdens onze test wel moeilijker hadden tijdens de regenachtige zomerdagen - en geeft hem standaard een Torsen sperdifferentieel mee. BMW zorgt verder voor wat sportiviteit door de veren stijver te maken en de auto 10 millimeter dichter bij de grond te leggen, net als bij zijn grote broer. Ook daarvan mag hij de dynamische dempers lenen. Met die specificaties duwt BMW de 0-100 sprint in 6,1 seconden erdoor, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Geen vierwielaandrijving en toch nog 265 pk, dat vraagt om een stevige aanpak van de chauffeur want de vooras draagt dan niet alleen de besturing maar ook de aandrijving. BMW zorgder er tegelijk voor dat de achteras nogal eens graag wat zwieriger doorheen de slalom komt waardoor we toch nog een glimp van het achterwielaangedreven rijplezier opvangen. De communicatie tussen de strak sturende vooras en het dikkere stuurwiel verloopt wat klinisch, met wat weinig oprecht gevoel.
GEEN TUITENDE OREN
BMW gaf de 128 ti een aangepaste uitlaat mee, zodat we zouden kunnen genieten van wat meer uitlaatgeluid dan wat je van een viercilinder verwacht. De realiteit is echter dat we bitter weinig opvangen van dat extra gebrom en dat het geluid binnenin gewoon versterkt wordt door een soundbox, zoals dat tegenwoordig wel vaker gebeurt. Spreken we toch over het interieur, dan merken we ook daar her en der wat rode accenten op en eerlijk, BMW: dat ti-logo in het groot op de middenarmsteun had niet gehoeven. Verder is de afwerking feilloos, zoals we dat bij BMW gewend zijn.
Het comfort is dan weer niet feilloos. Ons standaard testparcours bevat een stukje dorpsweg met oneffen klinkers waar al eens vaker een auto door de mand valt. De BMW slaat er zich goed door, al raden we je toch aan om een technische fiche van je ruggenwervels bij de hand te houden zodat je ze na een ritje op oneffen weg weer op de juiste plaats kan steken. De ophanging van de 128 ti is namelijk erg stug voor dagelijks gebruik, al lost BMW dat wel op door duurdere en meer comfortabele M-sportzetels aan te bieden.
Dat brengt ons naadloos bij de prijslijst. De 128 ti is niet gewoon een dikke BMW 1 Reeks, hij dicht het gat tussen de XXX en de M135i, als een subtopper. Hij kost BMW-gewijs 45.100 euro, al was onze testauto al uitgerust met een dikke 6.000 euro aan opties. Dan komt het wel redelijk hard aan voor wie gewoon een hot hatch wil met meer dan 250 pk. Kijken we iets noordelijker, dan grijnst de Golf GTI ons toe voor 39.840 euro. Van de rest kan je dan nog een dikke vermogensupgrade kopen, of wat opzetstukjes bij alibaba.
CONCLUSIE
Het is BMW redelijk goed gelukt een voorwielaangedreven concurrent te bouwen voor de oer-GTI. Toch is hij niet zo comfortabel als je zou verwachten bij dagelijks gebruik en is de prijs die je voor de BMW ti betaalt een erg hoge. Het lijkt er wat op alsof BMW toch niet zo graag een alternatief voor haar eigen M135i voorzag.
Bron www.autofans.be