Hoe Mercedes de cabrio en coupe gaat redden
Geen enkel segment in de autosector kent zo'n tanende verkoop als die van de cabrio en coupe. Waardoor de carrosserietypes met uitsterven zijn bedreigd. Mercedes lijkt alvast dé manier te hebben gevonden om de cabrio en coupe futureproof te maken. Met de op til staande nieuwe generatie SL als startschot... en een kleiner broertje in de maak?
Ooit, toen de dieren nog konden praten en de crossover een fait divers was, kocht je als succesvolle zakenpersoon of jongeman/ -vrouw op zoek naar een verzetje een cabrio of sportieve coupé. Echter heeft zowat het gehele klantenbestand van de tweedeurs haar toevlucht gezocht naar crossovers en SUV's. Waardoor geen enkel segment meer klappen krijgt dan dat van de coupe en cabrio. Daar sta je dan als Mercedes, een merk dat van zowat élk model ook een cabrio- en coupe-afgeleide in de lijsten heeft staan. Een onhoudbare situatie natuurlijk. De oplossing? Wel, die lijkt Mercedes te hebben gevonden in kwaliteit, niet kwantiteit.
GOUDEN FORMULE
Of het dan ook toeval is dat de nieuwe generatie SL niet meer door Mercedes maar wel door Mercedes-AMG wordt ontwikkeld? Natuurlijk niet! Of het toeval is dat die SL plots ook terug vier zitplaatsen heeft? Bij de Duitsers bestaat er niet zoiets als toeval. Want door de lijnen door kan je lezen dat de nieuwe generatie Mercedes-AMG SL de plaats in zal nemen van de vorige generatie SL, de huidige generatie AMG GT Coupe en AMG GT Roadster en de uitgefaseerde S-Klasse Coupe en Cabrio. Of anders gezegd: de nieuwe SL neemt de plaats in van zo maar even 5 verschillende cabrio's en coupés!
Reden genoeg om een fiscaal geoptimaliseerde fles champagne te kraken bij de boekhouders van het merk met de ster. Want zonder twijfel bespaart die keuze miljoenen aan R&D, marketing en lopende kosten. Waarom zou je daar dan ook stoppen? Want jawel, Mercedes gaat dit trucje nog eens een trapje lager over doen. Onder de SL staat momenteel namelijk nog de C-Klasse Coupe en Cabrio en de E-Klasse Coupe en Cabrio. Vier auto's die wel eens vervangen kunnen worden door één ander model. Hoewel er nog geen officiële info bestaat, spreekt de aanwezigheid van de nodige prototypes op de Nürburgring boekdelen. Daarnaast valt het op dat bij navraag bij Mercedes zowat iedereen spontaan aan zijn kraag begint te trekken en zich van den domme houdt.
SLK?
De hamvraag is dan natuurlijk: onder welke naam zal deze auto door het leven gaan. Internationale media spreken van de CLE Cabrio (en potentieel ook een Coupe) maar daardoor zou de CLE qua benaming in de bloedlijn van de CLA en CLS vallen, twee vierdeurcoupés. Dat lijkt ons onlogisch. SLK dan? Wel, hoewel Mercedes tot nog niet zo lang geleden de K (voor Kurz) op verschillende modellen kleefde - CLK, GLK, SLK - is die terminologie alweer even verdwenen. SLE dan? Het zou kunnen.
Al is er nog één andere interessante vraag die we de komende maanden misschien wel beantwoord gaan zien. Want wie zegt dat Mercedes de nieuwe cabrio onder de SL gaat ontwikkelen? Wie weet heeft het merk die opdracht wel doorgeschoven naar AMG met de intentie om een baby-SL te creëren. Hoe dan ook, de komende jaren gaat de cabrio nog niet meteen verdwijnen bij Mercedes. Al zal het aanbod wel een stuk kleiner worden.
Bron www.autofans.be