Mercedes GLE: instapdiesels switchen naar milde hybride

mercedes-gle-300d-2021.jpg

Het zogezegde ‘klassieke’ motoraanbod van de Mercedes GLE en GLE Coupé bestaat bijna volledig uit milde hybrides. De instapdiesel, de GLE 300 d, deed het tot nu toe zonder 48-voltondersteuning. Dat wordt nu rechtgezet, zo zegt Stuttgart.

Mercedes laat weten dat het de instapdiesel van zijn GLE-gamma, de GLE 300 d, heeft bijgewerkt. Zowel de klassieke SUV als de GLE Coupé krijgen nu een herwerkte 300 d in het motoraanbod, die gebruik maakt van milde hybride ondersteuning. In codetaal betekent dit dat de 300 d overstapt van het OM 654-blok naar het OM 654 M-blok.

TIJDELIJKE BOOST

De nieuwe motor heeft een miniem ruimere cilinderinhoud (1.993 cc in plaats van 1.950 cc) en beschikt in totaal over 272 pk en 550 Nm. Daar komt bij het accelereren een tijdelijke boost van 20 pk en 200 Nm bij, dankzij de geïntegreerde starter/generator en het 48-voltsysteem. Zowel de GLE 300 d 4Matic als de GLE 300 d 4Matic Coupé sprinten naar 100 km/u in 6,8 seconden. De topsnelheid van de klassieke SUV ligt op 230 km/u, die van de Coupé op 226 km/u.

4MATIC AANGEPAST

Voor de GLE 300 d geeft Mercedes een WLTP-verbruik op van 6,1 tot 7,5 l/100 km, voor de Coupé liggen die cijfers op 6,5 tot 7,1 l/100 km. De CO2-uitstoot volgens de WLTP-cyclus ligt op 160 tot 196 g/km voor de GLE 300 d 4Matic, en op 172 tot 186 g/km voor de GLE 300 d 4Matic Coupé. Tot slot laat Stuttgart nog weten dat de 4Matic-vierwielaandrijving voor beide basisdiesels werd aangepast. Voordien werd het koppel via een vaste 50/50-verhouding verdeeld, nu zorgt een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling voor een variabele koppelverdeling over beide assen.

Bron www.autofans.be

mercedes-gle-300d-2021.jpg