Audi A8 facelift als plug-in, diesel en S8 (2021)

audi-a8l-facelift-2021_01.jpg

Audi heeft haar vierde generatie A8 een opfriskuur gegeven om het vlaggenschip te wapenen tegen de nieuwe Mercedes S-Klasse en de op til staande nieuwe generatie 7 Reeks. De Chinese markt krijgt zelfs een Horch-uitvoering, het Maybach van Audi zeg maar.

Vier jaar geleden introduceerde Audi de alweer vierde generatie van haar A8 vlaggenschip. Vandaag is het echter tijd voor een facelift. Die komt geen dag te vroeg, want aartsvijand Mercedes lanceerde eind vorig jaar de zevende generatie van haar S-Klasse. Hoe Audi gegoede klanten naar het merk met de vier ringen wil begeleiden?

MEER CHROOM, ALSJEBLIEFT

Dé grote vernieuwing bij de A8 zie je vanaf de eerste aanblik. Want het voorsteven werd volledig hertekend. Zo oogt 'ie terug wat zachter én wordt de focus door accentlijnen meer op de hoogte - in plaats van de breedte - gelegd. Het gevolg van de SUV-gekte dat we zelfs sedans hoger willen doen lijken? Het zou zo wel eens kunnen. Geloof het trouwens of niet maar de grille vooraan is vanaf de facelift kleiner. Jep, geen schrijffout. Mee met de trend is de snuit weelderig uitgerust met chroom. Niet enkel rondom de koelsleuven, ook de grille krijgt een soort van chromen driehoekjes.

Loop je verder rond de A8, dan zal je merken dat de wijzigingen zich achter de snuit eerder beperken. De zijkant is vrijwel identiek - buiten nieuwe velgendesigns - en de achterbumper werd subtiel getweaked. De achterlichten zijn dan weer uitgerust met oled-technologie en vallen voortaan door klanten te bestellen met verschillende lichtsignaturen. Opmerkelijk is dat de A8 voor het eerst in zijn geschiedenis valt te bestellen als S-Line. Die sportievere aankleding kan je aanvullen met een Black appearance pack en verwijdert chromen accenten. Tenslotte is de A8 tegenwoordig ook te bestellen in maar liefst 4 matte tinten. Dan toch niet meer chroom?

DISCRETIE

Audi wist doorheen de jaren naam en faam te verwerven met haar volstrekt foutloze interieurs. Laat het ook daarom zijn dat de facelift van deze A8 niet al te veel nieuwe zaken introduceert in het interieur. De grote nieuwigheid zijn de optionele 10.1-duim schermen voor de passagiers achteraan waarop je verschillende streamingdiensten kan ontvangen. Voorin geen knoert van een tablet of gigantische head-updisplay die via augmented reality de navigatie toont. Om maar te zeggen dat de A8 daardoor misschien net wat klassieker is dan sommige van zijn concurrenten.

Of dat erg is hangt natuurlijk van je persoonlijke voorkeur af. Zo lijkt het Duitse merk zich vooral toe te spitsen op de details. Het gaat dan over zetels die standaard zijn uitgerust met Valetta-leder, de relaxzetel in de A8 L met voetverwarming en het Bang & Olufsen Advanced Sound System dat 23 speakers aanstuurt via een versterker van 1.920 watt. Moest je het nog niet door hebben; Audi doet het vooral graag discreet.

PLUG GENOEG?

Een facelift, die bouwt natuurlijk verder op het bestaande platform. Daardoor is deze A8 nog steeds beschikbaar met een reguliere wielbasis en een verlengde wielbasis (A8 L). Voorin geeft Audi klanten de keuze uit vijf motorenversies. Instappen doe je met een 3-liter V6 diesel van 286 pk (600 Nm) of een 3-liter V6 benzine met 340 pk (500 Nm). Een trapje hoger zet Audi een potente 4-liter V8. Die genereert een stevige 460 pk en 660 Nm en laat de limousine in 4.4 seconden naar de honderd sprinten. Top-of-the-range is de S8 die net zoals voordien teert op dezelfde 4-liter V8 met 571 pk en 800 Nm koppel. Goed voor een sprint van amper 3.8 seconden.

Leuk natuurlijk, die klassieke motoren... maar we weten allemaal dat een A8 vaak zakelijk wordt gekocht. Dan is een fiscale aftrekbaarheid best interessant. En kijk, daar is de A8 60 TFSI e quattro al! Die koppelt een 3-liter V6 benzine aan een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt daardoor 462 pk en 700 Nm koppel. De accu is voortaan 17.9 kWh groot, al lijkt dat nog steeds miniem tegenover de 28.6 kWh die je in de nieuwe Mercedes S-Klasse plug-in krijgt. Hoe dan ook, Audi geeft nog geen CO2- of rangecijfers vrij voor de A8 plug-in. Prijzen voor de A8 facelift dan weer wel. In België bedraagt de basisprijs 94.700 euro voor de A8 50 TDI quattro, plug-in A8 60 TFSI e quattro kost minimaal 110.750 euro terwijl de S8 start aan 143.770 euro.

HORCH

Tenslotte nog een pittig detail: Audi lanceert voor de Chinese markt een tot 5.45 meter verlengde A8 Horch. Die kan je zien als de "Maybach van Audi" maar komt dus (initieel) niet naar onze contreien. De vernieuwde A8 staat vanaf maart bij de Audi-dealer.

Bron www.autofans.be

audi-a8l-facelift-2021_01.jpgaudi-a8l-facelift-2021_02.jpgaudi-a8l-facelift-2021_03.jpg