Rijtest BMW 320e Touring PHEV (2021)

bmw-320e-touring-01.jpg

De Belgische (en bij uitbreiding: Vlaamse) overheid maakt het er niet makkelijk op. Door continu de mobiliteitsspelregels te veranderen is het vandaag niet duidelijk of een plug-inhybride een financieel interessante keuze is op lange termijn. Zonde, want de auto met stekker en klassieke verbrandingsmotor is een interessante oplossing voor een grote groep zakelijke rijders. BMW wacht niet af en introduceert een nieuwe variant van zijn 3 Reeks met stekker. De 320e is geboren, wij gingen op pad met de Touring, BMW-lingo voor break.

SJOEMELEN MET SOFTWARE

Ben je wat thuis in het aanbod van het merk met de blauwe propeller, dan weet je dat BMW al enkele jaren de 330e aanbiedt, een plug-inhybride die de CO2 van de 3 Reeks dermate naar omlaag haalt dat hij een 100% fiscale aftrekbaarheid geniet. De nieuwe 320e gaat uit van de basisblokken van die 330e maar klooit wat met de mechaniek. Zo bedraagt het vermogen niet meer 292 pk (420 Nm) maar wel 204 pk (350 Nm). Een puur softwarematige ingreep. Want de 2-liter viercilinder turbobenzine voorin in de 320e wordt gecastreerd om dat lagere vermogen te halen. Voortaan is die 164 pk in plaats van 184 pk sterk. De elektromotor (113 pk) en accu (12 kWh) blijven identiek aan die van de 330e.

Zonder twijfel een CO2-technische kwestie, deze 320e, zou je denken. Wel, in realiteit liggen de kaarten net iets anders. Want de met minder vermogen bedeelde 320e heeft een hogere uitstoot dan de 330e! Oké, met 33 g/km versus 31 g/km lijkt het vooral dat de testingenieurs een slechte dag hadden tijdens de WLTP-cyclus. Nu toch, waarom zou je als merk een auto met minder vermogen en een hogere CO2-uitstoot aanbieden? Moneys...

MINDER VERMOGEND

We moeten er niet flauw over doen, de 320e Touring zet zich met zijn basisprijs van 51.800 euro net geen 3.000 euro onder die van de 330e. Daardoor heb je als potentiële klant net wat extra geld om stuk te slaan op wat opties. Viel je dus net uit de boot voor een 330e binnen je bedrijf, dan kan je het nu nog eens proberen met een 320e. De vraag is echter of je dat wil. Niet in het minst omdat je tegenwoordig enkele fraaie EV's op de kop kan tikken voor die bedragen.

De castratie van de aandrijflijn laat zich bovendien merken tijdens het rijden. Door het reduceren van het koppel sprint deze 3 Reeks plots in 7,9 seconden naar de honderd waar een 330e dat nog doet in 5,9 tellen. Sprintcijfers zijn echter maar sprintcijfers, dat weten we ook. Het is eenmaal op snelheid dat de 320e wat zonder vermogen valt bij hernemingen, daar waar een 330e weet te blijven overtuigen. Het maakt de 320e Touring een wat lome auto om te rijden. Niet meteen wat je van Freude am Fahren verwacht. Dat is zonde, want los van de motor beschikt de nieuwe generatie 3 Reeks over een heerlijk gebalanceerd chassis en een uitgekiende ophanging. Het gemeten gemiddelde verbruik van 4,5 l/100 km en de elektrische range van 35 kilometer zijn tenslotte ook verre van impressionant te noemen.

BASIS ZIT GOED

Je zou bijna denken dat we geen goed woord hebben te zeggen over deze 320e Touring. Vergis je echter niet, we hebben ook lof. Al is dat eerder voor de nieuwe 3 Reeks in het algemeen. Zoals hierboven aangehaald is het chassis een wonderlijk stukje van techniek. Zelfs met 1,8 ton blijft het comfort in de 3 Reeks gegarandeerd. Daarnaast is het interieur van de 3 een aangename plaats om in te vertoeven. Terwijl concurrenten voor steeds grotere tablets op het dashboard gaan, heeft BMW duidelijk beslist om niet mee te doen aan die hype. Zonde twijfel zal dat op termijn zijn vruchten afwerpen. Want de boordplank van de 3 Reeks straalt een moderne tijdloosheid uit, terwijl we vrezen dat concurrenten met hun megatablets de tand des tijds minder goed zullen doorstaan.

Rijd je de 320e (beperkt) in zijn elektrische modus, dan zal je ook opmerken dat de 3 Reeks uitstekend gedempt is qua geluidsisolatie. Dat onderstreept alleen maar extra dat de 3 Reeks met stekker baat zou hebben bij een grotere accu om zo over een grotere elektrische range te beschikken. Niet in het minst omdat concurrent Mercedes met de C 300 e Break tegenwoordig 100 km aan elektrische range weet te bieden. Straffer nog: wij hunkeren stiekem - naar analogie met de iX3 - naar een volstrekt elektrische 3 Reeks Touring. Het zou zo de beste (elektrische) break ter wereld kunnen worden.

CONCLUSIE

Met de 320e schuift BMW een compliance car naar voren die voldoet aan een reeks parameters. De CO2-uitstoot ligt laag genoeg om een fiscaal voordeel te genieten en de accu weet een beperkte elektrische range te creëren. Alleen lijken de Duitsers vergeten dat ze al een beter alternatief in eigen rangen hebben staan. De 330e Touring is op alle vlakken dé betere auto. Het prijsverschil van 3.000 euro lijkt ons verspreid over enkele jaren bovendien verwaarloosbaar. Wil je per se een plug-inhybride 3 Reeks? Vergeet dan de 320e en ga voluit voor de 330e.

Bron www.autofans.be

bmw-320e-touring-01.jpgbmw-320e-touring-02.jpgbmw-320e-touring-03.jpg