Mercedes-Benz dient patent in voor lekke banden als noodrem
Onze Amerikaanse collega’s van CarBuzz hebben namelijk een patent onder ogen gekregen van Daimler AG, het moederhuis van Mercedes, dat precies dat wil bereiken. Echt hard in de ankers zou je er niet door gaan maar je auto zou er wel door vertragen.
WANNEER DE COMPUTERS FALEN
De reden waarom de techneuten bij Mercedes-Benz plots met dit idee op de proppen komen schuilt achter de soort auto’s waarvoor ze het willen inzetten: elektrische wagens en hybrides. Auto’s met een aandrijfbatterij kunnen namelijk — naast mechanisch remmen — ook regeneratief remmen tot een bepaalde remkracht, waarbij elektromotoren stroom opwekken en terug naar de batterij sturen. Dan druk je wel op het rempedaal maar doen de eigenlijke remmen van je auto voorlopig niets, tot je meer remkracht vraagt dan het regeneratiesysteem kan bieden. Daarom beschikken geëlektrificeerde voertuigen doorgaans over een brake-by-wire-systeem, waarbij het rempedaal niet fysiek verbonden is met de remmen maar wel met een computertje dat beslist wanneer er regeneratief of net mechanisch geremd wordt. Deze opstelling is dus aanzienlijk complexer dan die van een klassieke auto, waardoor er misschien ooit wel eens iets zou kunnen mislopen tijdens het remmen.
Het noodsysteem van Mercedes zou bestaan uit een controle-eenheid aan de remmen en een speciaal ventiel dat de luchtdruk in de banden kan verminderen wanneer die remmen niet blijken te werken. Daardoor vergroot het gedeelte van de banden dat de weg raakt en zo ook de rolweerstand, wat je (iets) sneller tot stilstand zou moeten brengen. Volgens een voetnoot in het patent zou het systeem daarna ook opnieuw lucht in de banden kunnen pompen, al zijn we niet zeker of je dan nog wel met die auto zal willen rijden…
Bron www.autofans.be