Mercedes EQB: elektrische zevenzitter

Mercedes_EQB_Test_1.jpg

De uitbreiding van Mercedes’ EQ-gamma lijkt niet te stoppen. Nu is de gezins-SUV GLB aan de beurt voor een elektrische behandeling, waarbij hij het design en de technologie van zijn kleine broer overneemt.

En hop, alweer een nieuwe elektrische SUV. Het is vandaag al zo gewoon dat we er bijna niet meer van opkijken. Toch behoudt deze elektrische variant van de Mercedes GLB, die wordt omgedoopt in EQB, een van de kwaliteiten die deze compacte Duitser zo populair maken: zijn aandacht voor kroostrijke gezinnen.

Bekende looks

Over families gesproken: deze nieuwe SUV maakt van de overstap naar elektro gebruik om de designkenmerken van de EQ-familie over te nemen. Je herkent meteen ook de trekken van zijn kleinere broer, de EQA. Vooraan zie je dus hetzelfde grote gesloten radiatorrooster, dat ook hier voorzien is van die beruchte unibrow dankzij de lichtsignatuur. Achteraan krijgt de kofferklep een doorlopende ledstrook.

Voor de rest maken specifieke meerspakige velgen en een EQB-logo op de flanken het plaatje af. Maar in se breekt deze nieuwe elektrische SUV dus niet met de stijl van de versies op benzine en diesel. Logisch, want het koetswerk verandert verder ook niet. Toch krijgt deze elektrische versie deuren die iets verder naar beneden doorlopen om de batterij beter te verbergen.

Meer dan 400

Uit die vorige zin begrijp je wellicht al dat de EQB zijn batterij in de bodem herbergt. Ook hier deelt deze nieuwkomer net als voor de rest van het chassis een element met de kleinere EQA. De batterij heeft een brutocapaciteit van 66,5 kWh, wat deze EQB in zijn zuinigste versie een maximum rijbereik oplevert van 419 kilometer (WLTP). De derde elektrische SUV van Mercedes is inderdaad beschikbaar in meerdere versies. Voorlopig zijn dat er twee.

Die twee versies heten 300 4Matic en 350 4Matic, en gebruiken een elektromotor op elke as. De 300 4Matic heeft een vermogen van 168 kW (228 pk) en 390 Nm, de 350 4Matic beschikt over 215 kW (292 pk) en 520 Nm. Die versie stuurt de compacte – maar met 2.175 kilogram leeggewicht nochtans niet lichte – SUV naar 100 km/u in 6,2 seconden.

Als de sprintjes de batterij hebben leeggereden, beland je uiteraard aan de oplader. De EQB heeft een boordlader van 11 kW, waardoor de batterij van 10 naar 100 procent aan een wallbox wordt bijgeladen in 5u45. Snelladen is hetzelfde als bij de EQA: een relatief beperkt maximum laadvermogen van 100 kW. Desondanks kun je de EQB daardoor van 10 tot 80 procent opladen in 32 minuten.

Twee, vijf of zeven

Het belangrijkste voordeel van deze elektrische versie en de intelligente plaatsing van de batterij is dat de royale interieurruimte van de GLB niet wordt beïnvloed door de omschakeling naar elektrisch. Ook deze GLB is dus van buitenaf een compacte SUV die ruim is binnenin. Optioneel zijn er nog steeds twee extra zitjes beschikbaar. En net als bij de benzine of diesel ben je beter niet groter dan 1m65 om er comfortabel op plaats te nemen.

Voor de rest is het business as usual. Het dashboard wordt nog steeds gedomineerd door de dubbele schermen van het MBUX-infotainmentsysteem en het instrumentendisplay. Het enige verschil: de navigatie houdt hier rekening met het rijbereik en de topografie van het terrein om de laadmogelijkheden zo goed mogelijk te plannen. Handig.

Comfort voor alles

Op vlak van looks, naam, batterij, motoren, laden,… doet de EQB even goed als zijn kleine broer. En dat is allerminst kritiek. Onderweg voelt deze SUV zich helemaal op zijn gemak. Zijn comfort is tegen eender welke snelheid bijzonder gewatteerd. Of het nu de ophanging of de geluidsisolatie is: in deze EQB kun je je zorgeloos laten meevoeren.

Ook de elektrische aandrijving is goed afgesteld. Met de peddels achter het stuur kun je de intensiteit van de energierecuperatie regelen: van het maximum, bijna one-pedal-gevoel tot coasten. Verwacht echter niet dat de krachtigste versie met zijn 292 pk een echte asfaltverslinder is. We zouden zelfs bijna durven zeggen dat we amper het verschil merkten met de minder krachtige versie.

Het verbruik tijdens onze eerste test klokte af op een gemiddelde van 20,9 kWh/100 km. Niet indrukwekkend, maar gemiddeld in dit segment. Het moet wel gezegd dat zelfs bij hoge snelheden – die we in Duitsland probeerden – de elektrodorst onder controle bleef.

Conclusie

De nieuwe Mercedes EQB is niet alleen een mooie toevoeging aan het GLB-gamma, maar ook aan het elektrische EQ-gamma. De EQB is comfortabel en niet te dorstig, nog even ruim binnenin en dus nog steeds geschikt voor zeven passagiers.

Bron www.autoscout24.be

Mercedes_EQB_Test_1.jpgMercedes_EQB_Test_2.jpgMercedes_EQB_Test_3.jpgMercedes_EQB_Test_4.jpgMercedes_EQB_Test_5.jpgMercedes_EQB_Test_6.jpgMercedes_EQB_Test_7.jpg