Mercedes eVito-bestelwagen krijgt groter rijberijk (2021)

mercedes_evito_bestel_1.jpg

Ook bestelwagens moeten overstappen op elektrische aandrijving; dat lijken autoconstructeurs almaar meer te beseffen. Tussen een steeds groeiende concurrentie aan Fiat eDucato’s, Peugeot e-Partners en Opel Vivaro-e’s kan natuurlijk ook de eVito niet achterblijven. Tijd voor een technologische update dus.

GRONDIGE ONDERHUIDSE UPDATE

De Mercedes-Benz eVito is inmiddels onder ons sinds 2018, wanneer hij als gesloten bestelwagen voorgesteld werd met een 41,4 kWh-batterij onder zijn laadvloer. Daarmee tekende het busje een rijbereik van 150 of misschien 160 kilometer op, en daar krijgt de gemiddelde pakjesbezorger het anno 2021 niet meer warm van. Daarom voorzien de Duitsers hun elektrische bestelwagen nu van een accupakket van 66 kWh groot, waarmee de eVito voortaan zo’n 280 tot 330 kilometer ver moet komen. Dat lijkt er al beter op.

Daarnaast kan de eVito voortaan ook opladen aan snelheden tot 80 kW, waarmee je de batterij van 10% naar 80% bijlaadt in zo’n 35 minuten. Voorheen kon de elektrische besteller helemaal niet snelladen, dus een volle batterij kostte je zo’n 4 à 5 uur. Tot slot wordt ook de elektromotor zelf onder handen genomen, al is het verschil minimaal. Tegenwoordig levert je eVito namelijk 116 pk in plaats van 114, en 360 Nm koppel in plaats van 300.

WAS HET NU EVITO, EVITO TOURER OF EQV?

Bovenstaande informatie is echter niet te verwarren met die van de Mercedes eVito Tourer of de Mercedes EQV. Die respectievelijk utilitaire en chique personenversies van de eVito delen dan wel hun onderstel met de bestelwagen maar kregen een andere elektrische aandrijflijn. Beide personenbusjes bieden namelijk 204 pk en — nog belangrijker — een accupakket van 90 kWh.

De bijgewerkte eVito bestelwagen is per direct te bestellen en wordt vanaf maart 2022 geleverd. Voor de goedkoopste versie moet je 45.095 euro neertellen.

Bron www.autofans.be

mercedes_evito_bestel_1.jpgmercedes_evito_bestel_2.jpg