Audi schrapt instapmodellen en gaat voluit voor luxe

Audi_band.jpg

De directie van de Volkswagen-groep heeft de jongste maanden haar verschillende merken tegen het licht gehouden. 'Ook Audi als premiummerk hebben we geherpositioneerd', zegt Audi-topman Markus Duesmann het in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. 'We zullen ons modelaanbod naar beneden beperken en naar boven uitbreiden.'

Naast de A1 sneuvelt de Q2, een kleine SUV die Audi pas in 2016 op de markt bracht. Het model past niet langer in het portfolio van de Duitse constructeur, luidt het. 'We geven prioriteit aan andere segmenten.'

Als nieuw vlaggenschip werkt Audi aan een volledig elektrische luxesedan met een ruim interieur, een nieuwe batterij en nieuwe software. 'We zitten op schema en zullen het model in 2025 op de weg brengen', zegt Duesmann. 'Daarna komen er zeker ook extra modellen op het platform, waaronder varianten bij Bentley en Porsche.'

Chiptekorten

De autobouwers kampen met een aanhoudend tekort aan chips. Net zoals veel concurrenten gebruikt VW de computerchips waar het de hand op kan leggen liever eerst in de winstgevende, vaak luxueuzere modellen. Die premiummodellen zijn met name meer in trek op de belangrijke Chinese markt.

'We proberen het gezamenlijke resultaat van het concern veilig te stellen. Daarom geven we de voorkeur aan modellen met hogere winstmarges', erkent Duesmann. De Audi-CEO verwacht wel dat het aanbod van halfgeleiders in de loop van het jaar weer zal verbeteren.

De Audi A1 rolde jarenlang van de band in de Belgische fabriek in Vorst. Die kreeg in 2018 de primeur voor de productie van Audi's eerste volledig elektrische wagens: eerst de e-tron en vanaf 2019 ook e-tron Sportback. In november bevestigde Duesmann bovendien dat de Q8 e-tron, een nog iets grotere elektrische SUV, vanaf 2026 van de band rolt in Vorst.

‘Brussel heeft de transformatie van de verbrandingsmotor naar elektrisch al helemaal gemaakt', zei Peter Kössler eind vorig jaar nog in een gesprek met De Tijd. Hij is bij Audi verantwoordelijk voor de productie en de logistiek. 'We hebben de fabriek omgebouwd van de productie van een kleine stadswagen - de A1 - naar een elektrische premium-SUV, de e-tron. Voorts hebben we de batterijassemblage toegevoegd en is de hele fabriek CO2-neutraal geworden. Brusselse Audianer leggen nu in het Audi-hoofdkwartier Ingolstadt en in Neckarsulm uit hoe je elektrische auto's bouwt.'

Bron www.tijd.be

Audi_band.jpg