Volkswagen ID.4 GTX: de elektrische legende

VW_ID4_test1.jpg

Net als bij de conventionele verbrandingsmotoren wil Volkswagen de elektrische voertuigen een krachtigere variant meegeven. Daarom introduceert het merk naar analogie met de ‘GTI’-benaming een nieuwe ‘GTX’-naam. Het eerste model dat deze extra badge opgespeld krijgt is de ID.4. Die ID.4 GTX is te onderscheiden van zijn bravere broers door een aangepaste voorbumper met honingraatmotief – een knipoog naar de GTI-accenten – en hertekende koplampen. Ook achteraan heeft de ID.4 GTX recht op herwerkte lichtunits, meer bepaald led-achterlichten. Wie de ID.4 GTX bestelt, kan ook kiezen uit een aantal meer opvallende kleuren.

Gespierd op alle wielen

De eerste elektrische GTX schermt echter niet alleen met uiterlijk vertoon. De ID.4 GTX krijgt namelijk 299 pk (220 kW) mee. Het totale vermogen is slechts 30 seconden beschikbaar en kan alleen aangesproken worden als de batterij minstens 88 procent is opgeladen. Voor de aanvoer van het vermogen zorgen een synchrone achtermotor van 204 pk (150 kW) en een asynchrone voormotor van 109 pk (80 kW). Zo wordt de ID.4 GTX meteen ook de eerste vierwielaangedreven wagen uit de GT-lijn van Volkswagen. Een 82 kWh grote accu (78 kWh netto) zorgt ervoor dat er genoeg energie voorhanden is om de prestaties te waarborgen. Deze setup is geen nieuwe uitvinding: ze is ook al terug te vinden in de Audi Q4 e-tron.

Met bovenstaande combinatie doet de ID.4 GTX een 0-100-nummertje in 6,2 seconden. Met die cijfers wijkt de 2,2 ton zware ID.4 niet af van de GTI-waarden van de huidige Golf. Daarmee maakt de ID.4 GTX zijn sportieve aspiraties waar, op papier dan toch. De GTX zit namelijk vol met een heleboel elektronica die ervoor zorgt dat het allemaal heel klinisch en afstandelijk aanvoelt. Koppelverdeling naar de vier wielen wordt automatisch geregeld, al komt het vermogen standaard van de achterwielen. Wie dat wil, kan zelf kiezen om de vermogensverdeling aan te passen via de rijmodus ‘Traction’.

Gewichtige rakker

Het eerder vermelde gewicht komt ook meespelen bij het rijgedrag. Met zijn 2,2 ton is dat gewicht een niet te verwaarlozen factor bij het aansnijden van de bocht, ook al is er een hoop elektronica die de boel stabiliseert. Volkswagen weet dat en biedt optioneel een gestuurde demping en ophanging aan, al lost die niet alles op. Mede door de motor tussen de voorwielen is de draaicirkel van de ID.4 GTX iets groter dan bij zijn gewone broers. Iets om rekening mee te houden bij het inparkeren.

De remmen zijn dan weer wel helemaal bedacht op het hogere gewicht. Het rempedaal voelt solide aan en is in staat de auto af te remmen zonder het gevoel te geven dat het nipt wordt om op tijd te stoppen. Bovendien kun je ook nog regeneratief op de motor remmen door het gebruik van de B-stand van de versnellingsbak. Om je betrokkenheid wat te verhogen, biedt Volkswagen optioneel progressieve stuurbekrachtiging aan.

De ID.4 GTX is dus voorzien van een 82 kWh grote accu. Die is enigszins nodig door het hogere gewicht aan deze GTX-versie en levert voldoende power om de motorcombinatie te voorzien van stroom. Volkswagen meldt gemiddeld 18,2 kWh/100 km, al hadden wij bij temperaturen van 5 graden – en vooral snelwegkilometers, dat geven we toe - toch 21 kWh nodig om de 100 kilometer rond te maken. Daarmee kwamen we helemaal niet aan de beloofde 482 km actieradius: een kleine 400 kilometer was eerder realistisch. Wie wat minder snelwegkilometers doet, zal het verbruik fel zien zakken. Wie graag het gaspedaal geselt en het vermogen aanspreekt, zal dan weer sneller aan de laadpaal staan.

Prijzen

De Volkswagen ID.4 GTX staat in de catalogus vanaf 56.930 euro. Dat is een stuk meer dan de 49.455 euro die de Duitsers vragen voor de ID.4 Pro Performance, maar die heeft geen elektromotor op de voorwielen ter beschikking en moet het daarom met 80 kW minder doen. De GTX zit ook goed in de extra uitrusting, al wordt geld bijgevraagd voor de eerder vermelde sportophanging en ook de sportzetels – in het Top Sport Interior Plus-pack samen met de projectie van de logo’s rondom de auto - kosten extra geld.

Conclusie

Volkswagen zet met de GTX een krachtigere variant van zijn ID.4 neer. Het is geen sportieve topper geworden, wel een comfortabele wagen die dankzij een extra elektromotor op de voorwielen mag beschikken over vierwielaandrijving en daarmee een verbeterd rijgedrag. Het voelt echter allemaal weinig betrokken aan, en wie voor de ID.4 GTX kiest in de veronderstelling dat de GTI een elektrische tegenhanger gekregen heeft, komt bedrogen uit.

Bron www.autoscout24.be

VW_ID4_test1.jpgVW_ID4_test2.jpgVW_ID4_test3.jpg