Prijzen Mercedes-Benz EQE: dit kost de elektro-E-klasse (2022)
Een dik halfjaar geleden toonde Mercedes zijn EQE aan de wereld, een zuiver elektrische sedan die zich net onder de luxueuze EQS moet positioneren. Nu die EQE stilaan richting de showrooms migreert, geven de Duitsers inkijk in zijn versies en prijzen. Zo valt de elektro-E aanvankelijk als reguliere 350+ en als een door AMG onder handen genomen 43 4MATIC te bestellen, en dit moet je daarvoor neertellen.
INSTAPPEN AAN 75.625 EURO
De voorlopig goedkoopste EQE is de 350+, en die krijgt een aandrijflijn mee die ons ietwat bekend in de oren klinkt. Zo biedt hij een enkele elektromotor op de achteras met 292 pk en 530 Nm koppel, en krijgt hij een accupakket met 90 kWh aan capaciteit. Daarmee moet deze basis-EQE zo’n 660 kilometer ver geraken op een volle lading stroom. Deze cijfers doen ons meteen denken aan de goedkoopste EQS, al duikt de kleinere ‘Benz wel mooi onder diens vanafprijs. Zo moet je voor de EQE 350+ minstens 75.625 euro neertellen, terwijl een gelijkaardige EQS 350 minimaal 89.903 euro kost.
De voorlopige topversie van het gamma komt in de vorm van de Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC, die de focus verplaatst van luxe naar sportiviteit. Zo biedt hij niet alleen een iets dynamischer exterieur maar ook twee elektromotoren, goed voor in totaal 476 pk en 858 Nm koppel. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 4,2 seconden en gaat hij door tot zijn begrensde topsnelheid van 210 km/u. Daar moet je dan wel aanzienlijk dieper voor in de buidel tasten, want een EQE 43 4MATIC kost je minstens 106.480 euro.
DOKKEN VOOR HYPERSCREEN
De uitrusting is er dan ook naar, want op de AMG-versie krijg je meteen een AMG Ride Control+-onderstel dat luchtvering combineert met adaptieve dempers, een meesturende achteras en het slimme Digital Light-systeem met meer dan een miljoen pixels per koplamp. Die zaken krijg je niet (standaard) op je EQE 350+, al biedt ook die een aantrekkelijke standaarduitrusting met bijvoorbeeld kunstlederen bekleding, verwarmde voorzetels en de nodige smartphoneconnectiviteit. Wat je dan weer niet kan krijgen op de 350+-versie is het indrukwekkende Hyperscreen, en zelfs bij de 43 4MATIC moet je daar een dikke 5.000 euro voor bijleggen.
De nieuwe Mercedes EQE 350+ en EQE 43 4MATIC zouden vanaf volgende maand bij de dealers moeten verschijnen. Op een sterkere AMG-versie in de vorm van de 53 4MATIC+ is het voorlopig nog even wachten. In de wandelgangen wordt hier en daar ook gefluisterd over de komst een ruime EQE break, en nu Audi een A6 Avant e-tron belooft kan Mercedes bijna niet anders dan daar gehoor aan geven, niet? Inderdaad: hoop doet leven!
Bron www.autofans.be