Mercedes EQS SUV is klaar voor onthulling: dit weten we al

mercedes_eqs_suv_teaser_2022_1.jpg

Mercedes-Benz heeft alweer een teaser toegevoegd aan het fotoalbum van de aankomende EQS SUV. Dat model komt binnenkort de steeds groeiende wereld van de elektrische SUV’s op zijn kop zetten. In aanloop naar zijn onthulling leggen we alle feitjes en roddels al eens samen.

Als je de naamgeving bij Mercedes al wat verwarrend worden vond, dan doen de Duitsers daar binnenkort graag nog een schepje bovenop. De EQA, EQB en EQC (allemaal SUV’s) en de EQE en EQS (vreemd genoeg berlines) krijgen binnenkort namelijk gezelschap van de EQS SUV. Dat wordt dus — je raadt het al — de hoogpotige versie van de EQS, en dit is alles wat we al over die nieuwkomer weten.

VOOR HET HELE GEZIN

Twee weken geleden liet Mercedes al verrassend veel foto’s zien van het interieur van de EQS SUV, en dat deden ze om een reden. Van binnenuit valt de hoge variant namelijk amper te onderscheiden van de reguliere EQS, dus veel gaven ze daarmee niet bepaald prijs. Eén detail viel echter wel meteen op — of, voor de volledigheid, twee details. Achter de tweede zitrij prijkten namelijk nog eens twee extra hoofdsteunen, wat dus betekent dat deze EQS SUV een zevenzitter wordt. Zelfs grotere gezinnen kunnen dus binnenkort meegenieten van Mercedes’ fluisterstille luxe.

ONGEVEER 600 KILOMETER

Aangezien de EQS en zijn SUV-variant een platform delen, zit de kans er dik in dat de twee ook motorisch gelijkenissen zullen vertonen. Kijken we naar de cijfers van die eerste, dan vinden we accupakketten van tot 107,8 kWh onder de vloer. De vierwielaangedreven EQS — de 580 4MATIC met 523 pk — komt daarmee zo’n 650 kilometer ver, wat de parallellen met deze EQS SUV best geloofwaardig maakt. Mercedes sprak eerder namelijk al over een actieradius van “ongeveer 600 kilometer”, en gezien het hogere formaat van de SUV is een verlies van 50 kilometer wel te verwachten.

ZEI IEMAND “TERREINWAGEN”?

We vergelijken hem hierboven al met de vierwielaangedreven EQS, want volgens de constructeur zal de hoogpotige versie zijn vermogen altijd over de vier uithoeken verdelen. Sterker nog: deze EQS SUV moet zelfs in staat zijn om een potje te offroaden. Zo laat Mercedes alvast weten dat ze een intelligent Off-Road-rijprogramma in de auto monteren dat hun nieuwkomer “een breed scala aan gebruiksmogelijkheden” moet verlenen. We zien het al voor ons: een knoert van een elektrische Mercedes die klassieke Defendertjes het vuur aan de schenen legt in een modderbad…

KIJK NAAR DE MAYBACH

Maar wat zien we dan precies voor ons? Wel, daar gaf das Haus zelf al een relatief concreet beeld van. Als eerste voorbode voor deze EQS SUV geldt namelijk de Mercedes-Maybach EQS Concept, een studiemodel dat verwarrend genoeg niet naar de reguliere EQS maar wel naar de EQS SUV moet verwijzen. Dat moest al tonen hoe een Maybach-versie van het nieuwe model eruit zou kunnen zien, dus het is niet ondenkbaar dat de EQS SUV sterk op deze conceptcar zal lijken. Daarmee weten we trouwens meteen ook dat we op termijn op een heuse Maybach-versie mogen rekenen.

KLEIN(ER) BROERTJE

Vind je zo’n Maybach toch net wat te vulgair, dan kan je ook even wachten tot Mercedes met een SUV-afgeleide van de EQE op de proppen komt. Ook die zit namelijk in de pijplijn, en als ze de filosofie van reguliere EQS en EQE doortrekken, zit de kans er dik in dat beide modellen opnieuw best hard op elkaar gaan lijken. Zie de EQS SUV bij zijn onthulling op 19 april dus gerust ook als een voorbode voor de EQE SUV, maar denk er gewoon een paar kilootjes af.

Bron www.autofans.be

mercedes_eqs_suv_teaser_2022_1.jpgmercedes_eqs_suv_teaser_2022_2.jpg