BMW iX3: elektrisch zwaargewicht
Amper een jaar na zijn lancering krijgt de BMW iX3 al een opfrisbeurt. Die omvat een sportief jasje en een opgefrist interieur, maar raakt niet aan zijn elektrische aandrijflijn. Is dat voldoende om een stempel te drukken op een snel evoluerende markt?
De BMW iX3 is een raar geval. De volledig elektrische variant van de X3 dook pas laat op in diens carrière en krijgt amper een jaar later al een eerste facelift. Voortaan loopt hij in de pas met de hybridemodellen en de modellen op benzine en diesel. En hij is daarmee klaar voor de concurrentie, premium of niet.
Koerswissel
De BMW iX3 luidt een lichte koerswissel in de elektrische filosofie van München in. De i3 – alweer bijna tien jaar geleden de eerste teen in het elektrische water van de Duitsers – kreeg een eigen vorm, koolstofvezel platform en technologie, maar de iX3 is veel conventioneler. Een elektrische X3 in elke zin van het woord.
Maar om zich van de gewone modellen te onderscheiden, past de elektrische versie de klassieke BMW-formule toe: blauwe accenten. Overal. En dat is nog steeds het geval na de facelift. Je ziet de kleur in het radiatorrooster, rond het logo, op de flanken van de voorbumper, overal in het interieur en zelfs op de ‘diffusor’ in de achterbumper. De iX3 is nu alleen nog verkrijgbaar als M Sport, waardoor hij sportievere voor- en achterbumpers krijgt, met de tegenwoordig verplichte fake luchtin- en uitlaten, specifieke velgen en sportzetels binnenin.
In de pas
Over het interieur gesproken: daar kun je een spelletje ‘zoek de zeven verschillen’ spelen. Als je ze niet meteen vindt: de voornaamste updates zitten in sommige afmetingen en bedieningsorganen. Het touchscreen van het infotainmentsysteem groeit bijvoorbeeld tot 12,5 duim. Net daaronder zie je dezelfde nieuwe knoppen voor de klimaatregeling en radio als op alle andere modellen van het merk. Zo zie je ook de meest recente versie van de iDrive-draaiknop en versnellingshendel.
Het plaatje wordt vervolledigd door een (standaard) sportstuur dat met mooi leder bekleed is, en een dashboard dat met banaal imitatieleder is overtrokken. Tot zover de verschillen. Wat er niet verandert, zijn de binnenmaten. De intelligente plaatsing van de batterij zorgt ervoor dat de plaats vooraan, achteraan en zelfs in de koffer niet anders is dan in de X3 met verbrandingsmotor. De koffer is bijvoorbeeld nog steeds 510 tot 1.520 liter groot, de achterbank evenmin verschuifbaar.
In het kort
Zeggen dat de iX3 gewoon een elektrische X3 is klopt, maar je kunt het werk van de Münchense ingenieurs niet herleiden tot een simpele transforatie. De X3 staat op het CLAR-platform en is dus sowieso geschikt voor elektrische ondersteuning. Een batterij met nettocapaciteit van 74 kWh zit onder de vloer en onder de achterbank, een elektromotor van 286 pk en 400 Nm op de achteras.
Dat is in het kort de SUV op elektriciteit. De iX3 is ook de eerste om de vijfde generatie elektrische aandrijflijnen van BMW te krijgen, die je ook tegenkomt in de recente iX en i4. Volgens het merk doet dat het zonder zeldzame grondstoffen en wordt de batterij geproduceerd in een CO2-neutrale fabriek in... China.
Komfort vor Freude
Over naar de kern van de zaak: de rijbeleving. Dan denk je in de eerste plaats misschien aan het rijbereik. Op papier geeft BMW een rijbereik op van 460 kilometer en een verbruik tussen 18,5 en 19,5 kWh/100 km. Wij geraakten niet onder de 20 en zelfs 22 kWh/100 km. Na een volledige laadbeurt gaf ons rijbereik 327 kilometer aan. Respectabel, maar de koude temperaturen tijdens onze testperiode hadden natuurlijk geen positieve invloed. Evenmin op het snelladen: aan een Fastned-laadpunt van 300 kW geraakten we niet boven 75 kW, terwijl BMW een maximaal laadvermogen van 150 kW aangeeft.
Eens onderweg weet de iX3 indruk te maken door de uitstekende integratie van zijn elektrische aandrijflijn. Klassiek voor BMW is de prima energierecuperatie (regelbaar in drie niveaus) als je het gaspedaal lost, terwijl je met één pedaal kunt rijden als je de pook in ‘B’ zet. Voor de rest primeert zoals bij zoveel recente modellen van het merk het comfort boven de rijdynamiek. En dat is prima ook, want wil je echt een dynamische SUV van 2.185 kilogram?
Prijzen
BMW gooit zijn “alles-in-de-optielijst"-beleid overboord. De iX3 staat in twee versies in de catalogus. De instapversie heet Inspiring en kost 71.000 euro, de topversie Impressive betaal je 76.925 euro. Om dat hoge prijskaartje te rechtvaardigen, geeft BMW die instapversie al zowat alle uitrusting mee, zoals uitgebreide navigatie, panoramadak en warmtepomp. Vergeleken met de concurrentie zit de iX3 tussen twee partijen in: hij is aanzienlijk duurder – maar ook groter – dan een Audi Q4 E-Tron, maar minder duur – en minder krachtig – dan een Mercedes EQC.
Conclusie
Met een facelift kort na zijn lancering koppelt de BMW iX3 het nuttige aan het aangename. De elektrische rijkwaliteiten en het comfort worden aangevuld door de nodige technologie. Deze iX3 toont nog maar eens dat BMW de integratie van elektrische aandrijflijnen prima onder de knie heeft.
Bron www.autoscout24.be