De beste verbrandingsmotoren bouwen of ze schrappen: wat doet Europa?
Terwijl Europa van plan is om verbrandingsmotoren te verbieden in 2035, wil het tegelijk de schoonste verbrandingsmotoren van de wereld produceren. Dat is toch de uitleg van Thierry Breton, Eurocommissaris voor de Interne Markt. Wordt er eigenlijk nog bestuurd?
De Europese Commissie heeft besloten om tegen 2035 verbrandingsmotoren uit te faseren. Na die deadline kan niemand zich nog een nieuwe auto met verbrandingsmotor aanschaffen. Deze gedwongen transitie vormt een hele uitdaging, want over minder dan vijftien jaar moet ze al een feit zijn, terwijl er nog een lange weg te gaan is. Zo is de laadinfrastructuur vandaag nog onvoldoende ontwikkeld.
Binnen dezelfde Europese Commissie zijn er echter dissonante stemmen. Of zo lijkt het toch. In 2025 wordt normaliter de Euro 7-norm geïntroduceerd, mogelijk de laatste uitstootnorm die de regels voor de vervuilende uitstoot van verbrandingsmotoren vastlegt. De publicatie van de inhoud van deze Euro 7-norm is al meermaals uitgesteld en staat nu gepland voor juli dit jaar. Dat zegt althans Thierry Breton, Eurocommissaris voor de Interne Markt: "De Europese Commissie boekt vooruitgang met de Euro 7-norm, die in juli goedgekeurd moet worden."
Strengste van de wereld
Het wordt tijd om de discussies af te ronden, want deze norm zou de strengste ooit zijn van de hele wereld. Dat dreigt heel wat constructeurs in de problemen te brengen want er rest nog heel weinig tijd voor onderzoek en ontwikkeling van de nieuwe motoren. Twee en een half jaar is erg krap.
De Eurocommissaris gaat nog verder in zijn discours. Hij verwacht namelijk van de constructeurs dat ze de schoonste motoren van de wereld produceren: "We willen de uitstootlimieten verlagen in functie van de nieuwste technologische evoluties. We moeten begrijpen hoe de uitstoot verbonden is met de rijstijl, vooral door digitale technologie te gebruiken. We zullen bijzonder veel aandacht besteden aan de duurzaamheid van onze eisen. Dit zal ervoor zorgen dat we in Europa de auto's met de schoonste verbrandingsmotoren van de wereld zullen produceren." Allemaal goed en wel zulke geavanceerde technologie, maar wat is de zin van deze grote inspanningen die de Europese overheid oplegt? Deze regio staat op het punt om de verbrandingsmotor te verbieden, terwijl andere landen nog geen maatregelen genomen hebben voor de transitie naar de elektrische auto en veel lagere eisen stellen.
Thierry Breton geeft echter aan dat deze inspanningen nodig zijn, omdat de fabrikanten moeten denken aan de export van verbrandingsmotoren, die commercieel heel belangrijk blijft. "Volgens mij is dit een troef voor Europa. Het is belangrijk om aanwezig te blijven op de wereldmarkt en te denken aan de export. We weten dat de vraag naar verbrandingsmotoren zal blijven bestaan, maar we moeten ervoor zorgen dat we zo schoon mogelijke voertuigen produceren."
Het standpunt van de Europese Commissie wekt verbazing op. Ze lijkt te denken dat haar eisen van vandaag die van de rest van de wereld van morgen zijn. Knowhow van verbrandingsmotoren behouden in Europa blijft natuurlijk essentieel, maar wanneer de technologie tegen vervuiling zeer geavanceerd is, betekent dit ook dat ze duurder is. Europese verbrandingsmotoren zullen hierdoor zowel schoner als duurder zijn op de internationale markt. Misschien worden ze door hun (te) grote zuiverheid minder competitief.
Schone motoren zijn op zich lovenswaardig, maar je mag niet vergeten dat deze ontwikkeling moet passen binnen een levensvatbare en rendabele, industriële logica op lange termijn voor de constructeurs. Die besteden vandaag al het grootste deel van hun financiële middelen aan de (ook al opgelegde) overgang naar de elektrische auto.
Kortom, we vragen ons af of het wel realistisch is dat de Europese Commissie een spreidstand à la Jean-Claude Van Damme verwacht. Bovendien erkent ze impliciet dat de overgang naar elektrische energie vandaag nog beperkingen kent. Hoe moet het nu verder?
Bron www.gocar.be