Mercedes wil 10 procent minder showrooms en meer online verkoop
Er staat flink wat te veranderen binnen de rangen van Mercedes-Benz. Vorige week kwamen de Duitsers namelijk nog met plannen naar buiten om hun compactere segment aanzienlijk in te krimpen. Nu moet ook het dealernetwerk eraan geloven, ten voordele van de digitalisereng.
Voor mocht je het nog niet door hebben: alles wordt steeds meer digitaal. Probeer tegenwoordig maar eens een nieuw automodel te vinden met klassieke tellers of zelfs zoiets als fysieke knoppen in het dashboard, en als er dan ergens foutjes in het systeem opduiken staat er waarschijnlijk wel een over-the-air-update op je te wachten om het op te lossen. Ook de manier waarop we een auto kopen verandert steeds meer, want heel wat constructeurs merken dat het goedkoper en gemakkelijk is om het grootste deel van het proces over het wereldwijde web te laten verlopen. Ook Mercedes-Benz is dat niet ontgaan.
NAAR DE DIGITALE DEALER
De vice-directeur van Mercedes' marketingafdeling, Bettina Fetzer, heeft namelijk tegenover Automotive News Europe laten vallen dat de constructeur in totaal 10 procent van zijn globale dealernetwerk wil schrappen tegen 2025. In thuisland Duitsland mikt Mercedes op termijn zelfs op 20 procent minder showrooms. In dergelijke gevestigde markten is er volgens Fetzer geen nood meer aan een groot aantal dealers aangezien naar schatting één op vier klanten in 2025 zijn auto volledig online koopt. De constructeur ziet zijn klantenbestand ook steeds jonger worden, dus binnenkort heeft de Mercedes-koper het online shoppen met de paplepel meegekregen.
De kans zit er trouwens in dat de balans aan geschrapte dealers ook in andere westerse markten de 10 procent overschrijdt, want in China wil Mercedes net méér showrooms gaan installeren. Ook de hogere segmenten moeten meer vertegenwoordiging krijgen, wat zou leiden tot toegewijde ruimtes voor Maybach en AMG. Dat past dan weer mooi binnen het plaatje dat Mercedes vorige week voorstelde, waarin ze nog meer willen gaan focussen op de premiumklant. Daarom moet hun compactere gamma binnenkort gaan inkrimpen van zeven naar vier modellen, en zal 75 procent van de totalen investeringen gericht zijn op de duurdere exemplaren. Die strategie lijkt nu weerspiegeld te worden in het dealernetwerk.
Bron www.autofans.be