Verkoop elektrische auto’s blijft sterk groeien, maar…

BMW_iX.jpg

Volgens de cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA) blijven de verkopen van elektrisch aangedreven auto’s records breken. Zo werden in het eerste kwartaal van 2022 al ruim 2 miljoen EV’s geleverd. Dat is een succes, maar tegelijk duiken er donkere wolken op boven de transitie.

De overgang naar de elektrische auto is ingezet en moet zeker in Europa stilaan in een stroomversnelling komen tegen de deadline van 2035, de datum waarop de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in de Europese Unie wordt verboden. De verkoopcijfers van elektrisch aangedreven auto’s die het Internationaal Energieagentschap (IEA) zopas bekendmaakte zijn alvast veelbelovend en geven aan dat de keuze voor een elektrische aandrijving steeds evidenter wordt.

Zo was 2021 een recordjaar waarin de wereldwijde verkoop van elektrisch aangedreven en plug-in hybride modellen verdubbelde tot 6,6 miljoen voertuigen. En dit jaar is die groei zelfs nog sterker, met nu al een verkoop van 2 miljoen geleverde EV’s in het eerste kwartaal van 2022. Volgens de jaarlijkse Global Electric Vehicle Outlook worden er momenteel wekelijks meer geëlektrificeerde auto’s verkocht dan in heel 2012 samen.

Al 16,5 miljoen EV’s

Eind 2021 reden er al ongeveer 16,5 miljoen elektrisch aangedreven auto’s rond in de wereld, dat is het drievoudige van het aantal in 2018. In Europa groeide het voorbije jaar de verkoop zelfs met 65 procent tot 2,3 miljoen stuks. In China gaat de elektrische transitie nog sneller met een verdrievoudiging van de verkoop van elektrische auto’s in 2021 tot bijna 3,3 miljoen wagens. Daarmee is China intussen goed voor ongeveer de helft van de wereldwijde afzet van EV’s. Ook de Verenigde Staten maakte een mooie vooruitgang in 2021 met een verdubbeling van de leveringen tot zo’n 630.000 voertuigen.

Volgens de analyse van het IEA is deze sterke groei vooral te verklaren door het grotere marktaanbod van geëlektrificeerde wagens en de overheidsmaatregelen om het wagenpark te vergroenen, die in 2021 opliepen tot ruim 30 miljard dollar. Maar volgens dit agentschap is de kous hiermee zeker nog niet af en staan er ons nog grote uitdagingen te wachten om een volledige elektrificatie van het wagenpark rond te krijgen.

Zo duiken er nu ernstige knelpunten op in de leveringsketen voor onder andere chips en kabelbomen, die te wijten zijn aan de oorlog in Oekraïne en de nieuwe coronamaatregelen in China, terwijl ook de winning van grondstoffen zoals lithium voor de productie van accu’s dreigt te stokken. Verder moet volgens het IEA ook meer gedaan worden voor de uitbouw van de laadinfrastructuur, want nu is het aantal laadpalen nog niet toereikend om aan de verwachte groei van de verkoop van elektrische auto’s te voldoen.

Overgangsperiode tot 40 jaar volgens Musk

Onlangs meldde Gocar.be nog dat de toplui uit de auto-industrie waarschuwen dat de succesvolle ontplooiing van de elektrische auto de komende jaren steeds meer wordt bedreigd door onderbrekingen in de toeleveringsketen. Zelfs Elon Musk, CEO van Tesla, gaf tijdens de Future of the Car toe te twijfelen of zijn bedrijf in staat zal zijn om het voorziene doel van 20 miljoen leveringen van elektrische auto’s tegen 2030 te bereiken.

Elon Musk had eerder al op de jaarlijkse vergadering van Tesla-aandeelhouders verklaard dat het zelfs in het beste scenario nog minstens 30 tot 40 jaar zal duren vooraleer alle wagens met verbrandingsmotoren door elektrische voertuigen vervangen zullen zijn. Er is dus volgens hem nog steeds een toekomst weggelegd voor de verbrandingsmotor.

“Vandaag rijden er wereldwijd ongeveer 2 miljard auto’s rond, los van de collectievoertuigen of voertuigen die niet gebruikt worden, en nog geen 1% daarvan is elektrisch”, stelde Musk. “Zelfs al zou je vanaf dit moment nog enkel elektrische wagens verkopen, dan nog zou het 20 jaar duren om alle klassieke voertuigen te vervangen tegen een ritme van 100 miljoen auto’s per jaar. Daarom lijkt een overgangsperiode van 30 tot 40 jaar me veel realistischer en moeten er nog een tijd voertuigen met verbrandingsmotoren geproduceerd worden.”

Bron www.gocar.be

BMW_iX.jpg