Mercedes GLC gaat tweede generatie in, met forse plug-inhybride.
Mercedes is klaar met haar tweede generatie GLC. Die krijgt een modern design aangemeten en herbergt daaronder uitsluitende elektrische aandrijflijnen. Naast de milde hybrides springt vooral de 333 pk sterke plug-invariant in het oog die teert op een forse accu van maar liefst 31.2 kWh. Daardoor vlot meer dan 100 km elektrische range én een fiscaal vriendelijke CO2-uitstoot.
Jep, dat las je goed, Mercedes is nog maar toe aan haar tweede generatie GLC. Ook wij moesten het even dubbelchecken. Al komt dat hoogstwaarschijnlijk omdat we collectief voorganger GLK uit ons geheugen hebben gegrift. Nu goed, terug naar GLC. Een belangrijk model voor Mercedes, want de voorbije twee jaar was dit hét best verkopende model voor het merk met de ster, wereldwijd. Hoe ze dat succes verder willen zetten?
HET DESIGN
Succesvolle modellen ondergaan vaak geen revoluties. Dat is vanaf één oogopslag duidelijk bij de nieuwe GLC. Generatie twee is dus eerder een duidelijk evolutie op het design uit 2016. Hij neemt designkenmerken over die we eerder zagen op de eveneens nieuwe GLA maar laat door zijn proporties meer ruimte voor subtiele designdetails. Kijk maar naar de koplampen die doorlopen tot tegen de grille en de plat geknepen achterlichten die optisch worden verbonden door een sierstrook. Opvallend: geen doorlopend achterlicht op deze GLC. Al is dat designdetail tot nog toe voorbehouden voor de elektrische auto's van Mercedes. Je weet dus al waar het verschil gaat zitten met de toekomstige EQC SUV!
Kijken we verder rondom, dan zien we dat de velgenmaat groeit van minimaal 18-duim tot 20-duim. Net zoals de algemene dimensies trouwens. Want met een lengte van 4.7 meter is hij weer 6 centimeter langer dan zijn voorganger. De hoogte en breedte blijven zo goed als identiek. Zoals we het eerder zeiden: evolutie, geen revolutie voor deze GLC.
HET INTERIEUR
Hoewel GLC in 2019 nog een deftige opfriskuur kreeg (amper 3 jaar na zijn lancering) was het duidelijk dat het interieur toe was een een frisse wind. Niet in het minst omdat Mercedes tegenwoordig haar MBUX-systeem op een andere manier verpakt. Daardoor geen infotainmentscherm meer bovenop het dashboard, vanaf nu groeit het 11.9 duim grote systeem als het ware uit de middenconsole. Zowel die console als het scherm zijn lichtjes naar de chauffeur gedraaid om dat cockpitgevoel te geven. Niet dat je om zal komen van schermhonger, want ook pal voor je neus tekent een 12.3-duim groot scherm present.
Werpen we een blik in de cabine, dan zien we dat Mercedes kunstwerkjes gemaakt heeft van haar deurpanelen en ook het stoeldesign naar een hoger plan tilt. Daarenboven mag je volgens Mercedes geen plaats tekort komen in deze GLC. Al zeker niet in de koffer. Dankzij het slimmer verpakken van componenten konden de ingenieurs die koffer laten groeien tot een volumen van 600 liter. Dat is zo maar even 50 liter extra die gevonden werd. Daardoor is deze GLC volgens Mercedes meer dan ooit dé ideale reisgezel.
DE MOTOR
Zonder motor geraak je nergens natuurlijk. Dus hoe zit het met de motoren in deze GLC? Wel, de Duitsers kloppen zich trots op de borst dat elke motor in deze GLC geëlektrificeerd is. Al dien je die uitspraak met een korrel zout te nemen. Want daarbij rekent het ook milde hybrides die het verbruik met enkele procentpunten dempen. Daarbij voorziet Mercedes milde hybrides en plug-inhybrides. Hoewel de motoren niet worden gespecificeerd kijk je waarschijnlijk naar een 200d, 220d, 220 benzine en 300 benzine. Bij de plug-in mag je dan weer denken aan de 300e en 300 de.
Nu goed, over die plug-in heeft Mercedes nog wel wat te vertellen. Zo is die tegenwoordig maximaal 333 pk en vlot 500 Nm koppel sterk én mag die gebruik maken van een riante accu van 31.2 kWh. Hoewel Mercedes spreekt over een elektrische range van "meer dan 100 km" lijkt ons dat een klein understatement. Want het zou ons niet verbazen dat voorzichtige chauffeurs met zo'n accu vlot 150 kilometer ver geraken. Daarnaast beschikt de plug-in over een 11 kW AC-lader en een 60 kW DC-lader.
DE SNUFJES
Dat een moderne Mercedes niet verlegen is om handige snufjes te herbergen is ook bij deze GLC het geval. Zo heb je uiteraard "Hey Mercedes", je persoonlijke spraakassistent tijdens eenzame momenten. Daarnaast kan je de GLC verkrijgen met achterasbesturing die de achteras met 4.5° laat draaien. Daardoor wordt de draaicirkel met 90 cm verkleind (tot 10.9 meter). Luchtvering tekent ook present op deze GLC én is standaard op de plug-inuitvoering. Kwestie van de zakelijke markt op haar wenken te bedienen.
Minder visueel maar zeker zo handig is de eveneens verbeterde geluidsisolatie. Door de aangepaste carrosserie zou de GLC moeten uitblinken qua afrol- en windgeruis. Tenslotte geven we nog even mee dat een automaat steeds standaard is op de GLC, net zoals de 4Matic-vierwielaandrijving. Binnenkort kan je de GLC ontdekken bij je lokale Mercedes-dealer. Prijzen worden in aanloop naar de lancering bekend gemaakt.
Bron www.autofans.be