Volkswagen stopt verkoop thermische modellen sneller

VW_thermisch.jpg

In het kader van de transitie naar elektrische aandrijvingen beginnen verscheidene automerken al met uitfasering van hun thermische modellen. Zo kondigde Volkswagen aan dat het zijn wagens met verbrandingsmotoren weldra uit het aanbod zal schrappen op verscheidene markten.

In de Europese Unie is het lot van auto’s met verbrandingsmotoren sowieso bezegeld in 2035. Maar verscheidene automerken anticiperen op deze ban door al eerder de productie en leveringen van thermische modellen stop te zetten. Zo kondigde Volkswagen reeds aan dat het vanaf 2026 geen dieselmotoren meer zal produceren. En nu volgde ook de mededeling dat het Duitse merk vanaf … 2024 geen wagens met diesel- of benzinemotoren zal leveren op bepaalde markten, waaronder Noorwegen.

97% elektrisch in Noorwegen

Op zich is die keuze voor Noorwegen niet zo verrassend, omdat de overheid aldaar zich tot doel heeft gesteld te stoppen met de verkoop van thermische modellen in 2025. Nu reeds bestaat 97% van de autoverkoop in dat land uit geëlektrificeerde modellen, met 80% daarvan met een 100% elektrische aandrijving via batterijen.

Voor de Noorse consument zal de beslissing van Volkswagen dus niet zo veel uitmaken en is het dus gewoon een logische strategische beslissing om de portfolio van het merk aan te passen aan de gewijzigde marktvraag.

Noteer hierbij dat de vergevorderde elektrificatie in Noorwegen vooral mogelijk werd door het gulle subsidiebeleid van de overheid, die daarvoor kan putten uit de riante inkomsten van de ontginning van gas- en olievelden in de Noordzee. Een activiteit die bovendien momenteel nog eens zo lucratief wordt door de enorm gestegen energieprijzen op de Europese markten.

Wanneer volgt België?

Aangezien Noorwegen een voorloper is op de markt van elektrische wagens, is meteen duidelijk dat dit scenario wellicht ook de rest van Europa binnenkort te wachten staat. De automerken zullen namelijk allemaal stilaan anticiperen op de ban op de thermische modellen en zodus hun aanbod diesel- en benzinewagens beperken en ten slotte helemaal afvoeren.

Uiteindelijk zal de consument dus geen andere keuze meer hebben dan elektrisch te gaan rijden. Daarom moeten we hopen dat de prijzen van EV’s snel zullen dalen en dat de laadinfrastructuur gauw zal uitgebreid worden, anders zal onze mobiliteit sterk in het gedrang komen de volgende jaren.

VW_thermisch.jpg