Eerste test: Volkswagen ID. Buzz
Na jaren van smaakmakers en druk van het publiek heeft Volkswagen eindelijk de stap gezet. Dit is de spirituele opvolger van het beruchte busje. Naast zijn ‘lifestyle’-looks en dito imago is deze nieuwe Volkswagen ID. Buzz trouwens volledig elektrisch!
Hij heeft op zich laten wachten, deze ID. Buzz. Begin jaren 2000 deed Volkswagen ons al watertanden met een conceptmodel dat een visie moest voorstellen op het ‘VW-busje’ van de toekomst. Twee decennia later is de moderne reïncarnatie van het iconische busje eindelijk realiteit.
TOPPUNT VAN KARAKTER
Het moet gezegd: de Volkswagen ID. Buzz loopt over van karakter. Hij smoelt dus bijzonder aardig: of hij nu een tweekleurig koetswerk heeft of er één kleur op nahoudt, zijn retrolooks doen de hoofden draaien. Vooraan zie je wat historische knipogen, zoals het grote centrale Volkswagen-logo en de afwezigheid van een motorkap vooraan. De priemende koplampen met hun brilvormige ontwerp getuigen dan weer van de toekomst.
Op de flanken zie je proporties die je voordien alleen tegenkwam bij conceptmodellen. De overhangen zijn minuscuul, de wielbasis is enorm. Bijna 3 meter, om precies te zijn. Loop je de 4,7 meter aan koetswerk af, dan kom je bij het wellicht meest klassieke gedeelte: de achterkant. Die steekt zijn link met de nieuwe Multivan niet onder stoelen of banken, met de fijne lichtblokken en horizontaal georiënteerde achterklep. Toch zijn er verschillen: hier zijn de lichtblokken verbonden door een ledstrook.
VOLLEDIG ELEKTRISCH
Nu we het over de Multivan hebben: wellicht denk je dat de ID. Buzz hetzelfde platform deelt. Wel, niets is minder waar: zoals zijn naam aangeeft is dit een telg van de elektrische tak van de Volkswagen-familie. Hij staat dus op het moduleerbare MEB-platform dat ook dienstdoet onder de ID.3, ID.4, Cupra Born en Skoda Enyaq. De ID. Buzz is bovendien het eerste model op dit platform met grotere wielbasis, en volgens de ingenieurs hebben we nu alleen nog maar de korte versie gezien...
Wie MEB zegt, zegt uiteraard een batterij onder de vloer en een motor op de achteras. Dat is ook voor de ID. Buzz het geval. Tussen de assen zit dus een batterij van 77 kWh, die stroom levert aan een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras. Genoeg om deze grote vriendelijke reus een elektrisch rijbereik te geven van 428 kilometer. Wanneer de batterij leeg is, kan de ID. Buzz snelladen aan maximum 170 kW.
Dat is op dit moment trouwens de enige beschikbare aandrijflijn, maar een snelle blik in de catalogus van de andere elektrische VW’s vertelt ons dat er ook minder krachtige versies komen, net als krachtigere versies met vierwielaandrijving. Er zou zelfs een versie met grotere batterij kunnen komen, maar dat heb je niet van ons.
WELKE MODULEERBAARHEID?
In het interieur vallen al snel de elementen op die deze ID. Buzz met zijn platformgenoten deelt. Het stuur bijvoorbeeld, dat optioneel volledig in het wit kan worden bekleed, het 7 duim kleine instrumentenpaneel, en de infotainmentmodule centraal op het dashboard. Toch lijkt alles veel sympathieker en vrolijker te ogen dan in de andere modellen. Er zijn wel wat harde plastics, maar het dashboard is bekleed met een houtstrook die met chroom omrand is, en er zijn genoeg kleurrijke accenten.
En dan zijn er nog overal opbergvakken. Letterlijk overal: twee portiervakken, minstens drie opbergvakjes in het dashboard, bekerhouders en zelfs een beweegbare middenconsole met schuifjes. Bovendien zijn bijna al die opbergvakjes optioneel voorzien van een USB-C-poort, zelfs achteraan.
Over achteraan gesproken: Volkswagen mag niet verwachten dat we deze ID. Buzz niet met de Multivan vergelijken. Op de aandrijving na hebben beide immers heel wat gemeen. Toch is de ID. Buzz niet zo moduleerbaar als de Multivan. Achteraan zijn er bijvoorbeeld geen verschuifbare zetels op intelligente rails, geen individuele zitplaatsen en is er zelfs geen derde zitrij. De ID. Buzz mag dus groot zijn, er zijn maar vijf zitplaatsen. Erger nog: de achterbank (die in een 40/60-verhouding neerklapbaar is) is zelfs niet verschuifbaar. Volkswagen probeert het allemaal wat te maskeren met een soort valse kofferbodem, maar die knaagt dan weer aan de 1.121 liter aan opbergruimte...
RELAX, MAN
Onderweg hoef je geen sportiviteit te verwachten. Dat is natuurlijk ook helemaal het opzet niet: je rijdt beter zoals een Californische surfer die heel de namiddag in de golven heeft gezeten. Met andere woorden: relax. Dan is de Volkswagen behoorlijk comfortabel. De schokdemping lijkt wat mak, maar je moet vooral onthouden dat die 2,5 ton onder controle moet houden. De lage plaatsing van de batterij zorgt er dan weer voor dat de koetswerkbewegingen tot een minimum beperkt blijven. Rol- en windgeluiden zijn er weinig, en dat draagt natuurlijk bij tot het comfort.
Bovendien past de elektrische rijstijl wel bij het imago van de ID. Buzz. De oude, knallende boxermotor stond wat haaks op het hippie-imago van de sixties. Naast gerecycleerde materialen in het interieur heeft Volkswagen ook aan de aandrijving gedacht. Ondanks de hoge koets en het gewicht, haalden we tijdens onze eerste test een gemiddeld verbruik van 18,5 kWh/100 km. Niet slecht voor een bescheiden kolos, maar vooral minder dan de officiële cijfers die VW opgeeft (20,5 – 21,7 kWh/100 km). Dat moet het officiële rijbereik haalbaar maken.
PRIJZEN
De grootste auto op het elektrische Volkswagen-platform is natuurlijk ook de duurste. Op dit moment heeft de ID. Buzz een startprijs van 60.699,05 euro, in de uitvoering Pro met batterij van 77 kWh en motor van 204 pk. Dat is bijna 10.000 euro meer dan een Multivan of een ID.4 met gelijkaardige aandrijflijn.
CONCLUSIE
Ondanks de matige moduleerbaarheid en dito ergonomie is de Volkswagen ID. Buzz geslaagd in zijn uitdaging. Niet om de grote massa van elektrisch rijden te overtuigen, maar wel om te charmeren. Die charme had het ID-gamma van Volkswagen eigenlijk broodnodig...
Bron www.autofans.be