Nieuwe auto’s: nog steeds minstens één jaar wachten.

chip.jpg

De markt voor nieuwe auto’s wordt nog steeds geplaagd door fluctuerende levertijden die vaak veel langer zijn dan aangekondigd. Het duurt nu gemiddeld één jaar voordat je je bestelde wagen in ontvangst kan nemen.

Er werd gedacht dat verstoringen in de toeleveringsketens geleidelijk zouden afnemen, ondanks de oorlog in Oekraïne, aangezien er nieuwe aanvoerlijnen werden georganiseerd om die tekorten te compenseren. Uiteraard zijn we er nog niet helemaal, want veel klanten zien de levertijden van hun auto nog steeds langer worden.

Verschillende mensen hebben ons onlangs gemeld dat de levering van hun nieuwe auto inderdaad nog meer vertraging oploopt. Hierbij ook een vrij klassieke auto (Volkswagen Passat) die in november vorig jaar werd besteld en gepland stond om in juni 2022 te arriveren, dan werd uitgesteld naar augustus en nu naar december. Dat is ruim 13 maanden wachten, als alles goed gaat.

Afhankelijk van het model

Natuurlijk zijn sommige modellen meer getroffen dan andere, bijvoorbeeld vanwege een bepaalde meer specifieke uitrusting. In dezelfde geest kan de keuze voor de ene of de andere optie op de bestelbon ook gevolgen hebben voor de levertijd. Voordat je een bestelling plaatst, is het daarom aan te raden om contact op te nemen met de dealer, omdat sommige modellen sneller beschikbaar zijn dan andere. Sommige merken spreken van een periode van ‘slechts’ 4 maanden, maar dat moet in perspectief worden geplaatst, omdat geen enkel merk vandaag immuun is voor de logistiek problemen voor zijn onderdelen.

In realiteit zijn de verlengde levertijden het gevolg van de combinatie van 3 factoren: Covid-19 dat nog steeds sluitingen veroorzaakt in China (en het begint daar opnieuw met 65 miljoen Chinezen opnieuw in quarantaine, waaronder de 21 miljoen inwoners van Chengdu, een stad die bijna volledig leeft van de auto-industrie), halfgeleidertekorten en de oorlog in Oekraïne. Het ontbreken van één enkel onderdeel kan echter de afwerking van een auto op een productielijn verhinderen en zo het hele leveringsproces blokkeren.

Zeer populaire EV’s

In deze context zijn elektrische auto’s bijzonder moeilijk te verkrijgen, vanwege een extra parameter: de sterk toenemende vraag die wordt gestimuleerd door de ambities van veel overheden om de energietransitie en dus de batterijauto snel in te zetten. Meestal moet je nu op één jaar vertraging rekenen.

In dit geval hangt de beschikbaarheid (of levering) van een elektrische auto ook nauw samen met de technologie van de batterij. Sommige mineralen die in bepaalde accupakketten worden gebruikt, zijn inderdaad makkelijker verkrijgbaar op de markt dan andere, wat uiteraard leidt tot een vertraging voor de klant.

Om deze lastige situaties te voorkomen, proberen fabrikanten echter oplossingen te vinden. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk voorraad op te bouwen of door de klant een langdurige vervangauto aan te bieden in afwachting van de komst van het gewenste model.

In ieder geval is wachten op zich geen slechte zaak, want in de huidige context van galopperende inflatie zal een vandaag bestelde auto na een jaar veel meer waard zijn, maar zonder dat het de klant meer kost, omdat de prijs op de bestelbon telt.

Verhaalrecht?

Wettelijk gezien is het op tijd leveren van een auto een verplichting van de verkoper. Dit betekent dat de uiterste leveringsdatum moet worden vermeld op de verkoopovereenkomst, zoals gedefinieerd in het koninklijk besluit van 5 april 2019.

In het geval dat de verkoper de auto niet op tijd kan leveren, heeft de klant het recht om zijn contract te herroepen, enkel als de leveringsdatum als een ‘essentiële’ voorwaarde op de bestelling is opgenomen. Als dit niet is gespecificeerd, kan de verkoper vervolgens een nieuwe datum voorstellen. Als toevallig de tweede datum niet werd gerespecteerd, heeft de klant het volledige recht om de verkoop te annuleren.

In theorie is er geen schade of interest verschuldigd, behalve als de koper zou kunnen wijzen op de afwezigheid van overmacht – “onvoorzienbare en uitzonderlijke” omstandigheden – bij de verkoper. De waarborgsom dient in ieder geval aan de koper te worden teruggegeven.

Bron www.gocar.be

chip.jpg