Is nieuwe test voor roetfilter te streng?

partikeltest.jpg

Tussen 1 juli en 31 augustus 2022 werden 141.914 dieselwagens met Euro 5-norm of hoger onderworpen aan de nieuwe roetfiltertest tijdens de technische controle. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat het een lastige test blijkt. Meer dan 8.600 auto’s hebben een rode kaart gekregen, wat neerkomt op een afkeuringspercentage van in totaal 6 procent.

Hoge kosten

De test meet de uitstoot van fijnstofdeeltjes. Als een auto er meer dan een miljoen uitstoot per kubieke centimeter, dan krijgt de eigenaar een rode kaart. In dat geval moet de eigenaar in het beste geval de roetfilter laten reinigen en in het slechtste geval laten vervangen, wat 1.000 euro of meer kan kosten, naargelang het automodel.

Eerst gaf keuringsinstantie GOCA een termijn van vijftien dagen om dit in orde te brengen, maar na protest van professionals uit de autosector werd dit verlengd tot drie maanden. Als een auto tussen 250.000 en een miljoen deeltjes uitstoot bij de controle, krijgt de eigenaar een groene kaart met waarschuwing. Dit moet dan binnen de twee jaar verholpen worden.

Doeltreffende reiniging?

Zoals verwacht, falen de wagens met de oudste uitstootnorm (Euro 5A) het vaakst: 12,7 procent krijgt een rode kaart. De Euro 5B-wagens halen 8 procent, terwijl de afgekeurde Euro 6-auto’s beperkt blijven tot 1,9 procent. Volgens GOCA kregen 4.049 voertuigen een waarschuwing voor een iets te hoge partikelwaarde.

Intussen zitten veel automobilisten hiermee verveeld, wegens de prijs van een herstelling. Velen kiezen dan ook voor een reiniging van de partikelfilter. Zij kunnen alleen maar duimen op een goede afloop wanneer ze naar de keuring gaan, want garages hebben (nog) niet de juiste uitrusting om de uitstoot van deeltjes precies te kunnen meten.

Bron www.gocar.be

partikeltest.jpg