BMW XM is über-SUV met stekkerpoort
BMW’s M-afdeling heeft het toppunt van zijn jubileumjaar voorgesteld. Deze XM is namelijk het eerste specifieke M-model sinds de M1, dus reken alvast niet op een meer burgerlijke versie. Reken echter wel op indrukwekkende cijfers, waaronder de mogelijkheid om best ver elektrisch te rijden.
De plug-inhybride is niet alleen een mooi verhaaltje om aan de milieuactivist te vertellen, maar je kan er ook flink wat vermogen uit halen. Dat weten constructeurs al langer dan vandaag — want zelfs het ooit brave Volvo heeft al jaren stekkermodellen met ruim 400 pk in de catalogus — maar het begint stilaan ook door te dringen tot de performance-afdelingen van die merken. Dat bewees Mercedes-AMG even geleden nog met zijn nieuwe C 63 onder stroom, en is duidelijk ook BMW M niet ontgaan. Zo zou de volgende M5 een plug-inhybride worden, en dat is niet anders voor hun nieuwe topmodel: deze XM.
KOPLAMPEN-CAKE
Zij die bij het horen van die naam nog aan een ietwat miskende Citroën uit de jaren ’90 moeten denken, zullen snel op andere gedachten gebracht worden. BMW’s XM krijgt namelijk een design aangemeten dat op zijn zachtst gezegd moeilijk van je netvlies te verwijderen is — maak ervan wat je wil. Volgens de bonzen uit Beieren zit het ontwerp doorspekt van de M1-hints, zoals de gouden accentlijn op de flank, de lamellen in de achterlichten en de gegraveerde BMW-logootjes in de achterruit. Wij zien er echter vooral een enorme SUV in, die BMW’s nieuwe koplampen-cake combineert met een goudkleurig omrande, achthoekige gigagrille. Opvallen doet het dus allemaal wel.
Binnenin valt het in vergelijking nog wel mee, want met een beetje goede wil had je zo in een X7 kunnen zitten. Uiteraard is BMW’s Curved Display terug van de partij, dat het digitale instrumentarium en het infotainmentsysteem combineert in één doorlopende, naar de bestuurder gebogen schermpartij. De Duitsers beloven wel dat er een paar M-specifieke details in zitten, zoals ‘shift lights’ om op het juiste moment aan de schakelpedaaltjes achter het stuur te trekken — zolang de verbrandingsmotor draait, wel te verstaan.
PLUG-INHYBRIDE KRACHTPATSER
Deze krachtpatser is namelijk een plug-inhybride, die in alle gevallen een 4.4-liter grote V8-motor combineert met een elektromotor in de achttraps automaat. In zijn standaardvorm is die eerste goed voor 489 pk en levert de tweede 197 pk, en hun samenspel brengt 653 pk en 800 Nm koppel naar de vier wielen. Daarmee sprint dit ongetwijfeld loodzware apparaat naar de 100 km/u in 4,3 seconden en gaat hij door tot 270 km/u, of toch indien je het M Drivers Package bijgekocht hebt. Rij je echter zuiver elektrisch, dan is je snelheid begrensd op 140 km/u. In die modus haal je tot 88 kilometer uit de accu van 25,7 kWh.
BMW XM 2022
We zeggen dan wel “in zijn standaardvorm”, want BMW M belooft ons binnenkort een nog sterkere versie. Die zou als ‘XM Label Red’ door het leven gaan, en maakt verrassend genoeg gebruik van precies dezelfde aandrijflijn. In dat geval zou de V8 echter wel getuned zijn naar 585 pk, waardoor hij in samenwerking met de elektromotor maar liefst 748 pk en 1.000 Nm koppel richting tarmac zou sturen. BMW geeft echter mee dat het daarbij om voorlopige cijfers gaat, dus ook de impact op de 0-naar-100-tijd en de topsnelheid weten we nog niet.
De productie van de BMW XM wordt nog dit jaar, in december, opgestart in de Amerikaanse fabriek in Spartanburg. Dat is geen toeval, want volgens de Duitsers zijn de VS, China en het Midden-Oosten de belangrijkste afzetmarkten voor deze monster-SUV. Ook hier mag je hem echter in de showrooms verwachten maar hoeveel je zal moeten neertellen om hem eruit te rijden, weten we nog niet.
Bron www.autofans.be