Mercedes-AMG EQE 43 4Matic: moeiteloos snel

MercedesAMG_EQE_43_4Matic_1.jpg

Het begon eind 2018 met de EQC, maar intussen telt Mercedes’ elektrische EQ-familie al heel wat telgen. Eind vorig jaar kwam daar de EQE bij, zeg maar de E-Klasse van de elektrische EQ-modellen – al hoort Mercedes die vergelijking zelf niet altijd even graag. Sinds dit jaar telt het EQE-gamma zowaar ook twee volwaardige AMG-versies: de EQE 43 en EQE 53. Handig, want de huidige generatie E-Klasse is intussen op pensioen en wordt volgend jaar afgelost, en de daarbij horende AMG-versies (de E 53 en E 63) dus ook. Wie klaar is voor elektrisch rijden en geen zin heeft om te wachten, weet dus waar naartoe.

Meer neerwaartse druk

Al is deze EQE 43 natuurlijk niet zomaar een E-Klasse met een batterij, dat leerden we eind vorig jaar al. De EQE lijkt nog het meest op een te heet gewassen EQS, met dat verschil dat die EQS strikt genomen een vijfdeurs is en deze EQE over een klassieke kofferklep beschikt. Visueel wordt er wel een verschil gemaakt met de meer burgerlijke EQE-modellen: deze EQE 43 krijgt bijvoorbeeld de typische verticale lamellen op het zwarte paneel dat het radiatorrooster vervangt. Ook de bumpers en zijschorten krijgen andere accenten, terwijl er achteraan een diffusor wordt gesuggereerd en er een iets grotere kofferspoiler op de achterklep verschijnt. De neerwaartse druk wordt verhoogd, de gunstige stroomlijn wordt zoveel mogelijk bewaard, belooft Mercedes.

De velgen zijn minstens 20 duim groot, aerodynamisch geoptimaliseerd en standaard voorzien van een zwarttint. Deze Mercedes-AMG EQE 43 krijgt standaard de luchtvering mee die Mercedes AMG Ride Control+ noemt, en die dus specifiek werd aangepast aan de AMG-noden. In de sportievere rijmodi zakt de luchtvering 15 millimeter naar beneden, in de gewone rijmodi gebeurt dat pas vanaf 120 km/u. Uiteraard kun je de parameters van die rijmodi afzonderlijk instellen, zoals de ophanging, de respons op het gaspedaal, het – jawel – digitale motorgeluid, enzovoort.

Sportieve sfeer

Dat doe je onder meer met de extra knoppen op het afgeplatte sportstuur, dat samen met de beter steunende sportzetels, de rode veiligheidsgordels en de nodige AMG-logo's de sportieve sfeer aan boord moeten beklemtonen. Standaard krijgen de sportzetels een bekleding in microvezel en imitatieleder, maar optioneel kunnen ze worden overtrokken in nappaleder. Een primeur voor deze AMG-versies: het gigantische MBUX Hyperscreen, dat het dashboard van A-stijl tot A-stijl achter een quasi doorlopend scherm stopt en dat je wellicht van de EQS kent, duikt hier voor het eerst bij de EQE-modellen in de optielijst op.

Eerlijk gezegd biedt dat geen meerwaarde, tenzij als entertainment voor de voorste passagier, maar het maakt wel dat er voor het eerst wat valse noten opduiken in de solo van deze AMG EQE 43. De tactiele onderdelen op de bestuurderspost van de EQE voelen dan wel premium aan, de overdaad aan schermen en touchpads en de materialen die net buiten je ooghoek vallen illustreren dat ook de premiummerken vandaag ook de vinger op de knip houden. Gaan we dan nog even verder muggenziften, dan is ook het comfort op de achterbank niet wat je van een auto op dit niveau verwacht, met een te schuine en te harde zitting.

Kolossale batterij

Dat laatste komt natuurlijk doordat de batterij tussen de wielen in de vloer verwerkt is, en dat die batterij over een behoorlijk grote capaciteit beschikt: 90,6 kWh. Genoeg om de EQE 43 op een volle lading in het allerbeste geval 531 kilometer ver te brengen en nadien tegen 170 kW aan de snellader te hangen. Of tegen 11 kW en optioneel 22 kW aan een tragere laadpaal. Maar die batterij voedt vooral nog steeds twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras.

Dat maakt van deze Mercedes-AMG EQE 43 4Matic dus een vierwielaandrijver, en een die welgeteld 476 pk (350 kW) en 858 Nm naar de vier wielen stuurt. Dat vermogen wordt zowat continu tussen elk van die vier wielen verdeeld. Vanuit stilstand haalt de EQE 43 daardoor 100 km/u in 4,2 seconden, de topsnelheid is begrensd op 210 km/u.

Alles onder controle

Het klinkt wellicht niet meteen als een verrassing als je thuis bent in de wereld van EV’s, maar met 2,5 ton werpt de EQE 43 behoorlijk wat gewicht in de schaal. Verrassend genoeg springt hij daar relatief handig mee om. Dankzij de luchtvering natuurlijk, die de Mercedes-AMG wel wat stug doet aanvoelen en alles strak in het gareel houdt, maar die dus helemaal niet zo oncomfortabel blijkt als we gevreesd hadden.

Evenmin een verrassing zijn de bloedsnelle acceleraties: de EQE 43 schiet moeiteloos snel en verschroeiend hard uit de startblokken in de sportieve rijmodi, waarbij het digitale geluid even entertainend is, maar na een tijdje wel gaat enerveren. Het overvloedige instantkoppel maakt van deze Mercedes-AMG een pijlsnelle machine, ook in de hernemingen, die aan de rijbewijsgevaarlijke kant van de snelheidsmeter weliswaar zijn beste pijlen stilaan verschoten heeft.

Doordat je zoveel parameters afzonderlijk kunt instellen, is deze Mercedes-AMG EQE 43 gelukkig geen simpele point-and-shoot-machine geworden, want het lage zwaartepunt (door de batterij), de continue vermogensverdeling tussen de assen (met focus op de achterwielen) en de meesturende achterwielen (tot 3,6 graden) maken dat de EQE 43 zich ook in de bochten verrassend dynamisch en entertainend uit de slag trekt. Tot de 2,5 ton uiteindelijk toch roet in de wielen gooit.

Conclusie

Mercedes vraagt 107.690 euro voor deze AMG EQE 43 4Matic, en 125.235 euro als je voor de EQE 53 4Matic+ wil gaan. Als sportieve gammatopper is dat een prijs die te rechtvaardigen valt, want voor dat budget ben je bij Porsche nog maar net het Taycan-gamma binnengewandeld. De AMG-afdeling laat bovendien zien dat het ook in een elektrische toekomst nog een plaats kan opeisen. Al is deze EQE 43 wel degelijk helemaal anders dan een E-Klasse AMG. Goed om weten als je nu je E 53 moet gaan inruilen...

Bron www.autoscout24.be

MercedesAMG_EQE_43_4Matic_1.jpgMercedesAMG_EQE_43_4Matic_2.jpgMercedesAMG_EQE_43_4Matic_3.jpgMercedesAMG_EQE_43_4Matic_4.jpg