Mercedes A-Klasse facelift (2022)

mercedes-a-klasse-facelift-2022_1.jpg

Mercedes geeft haar in 2018 gelanceerde vierde generatie A-Klasse Hatchback en Berline een kleine opfriskuur. Daarbij een subtiel gewijzigd uiterlijk, een nieuwe generatie MBUX-infotainment en meer range voor de plug-inybride. Zeg nu nog eens dat Duitsers het niet graag zakelijk aanpakken.

De compacte A-klasse en al zijn derivaten zijn een schot in de roos voor Mercedes. Waardoor je er prat op kan gaat dat ze niet al te hard willen morellen aan de formule. Met vier jaar op de teller geeft Mercedes nu de vierde generatie een subtiele nip & tuck. Verwacht geen buitensporige veranderingen, eerder subtiele tweaks aan uiterlijk, interieur en aandrijflijnen.

VAARWEL, NIKE

Bekijk je de A-Klasse facelift vanaf de buitenkant, dan neem je er best een vergrootglas bij. Want de verschillen zijn uitermate subtiel. Dé weggever is het nieuwe lichtsignatuur rondom. Vooraan verdwijnt het omgekeerde Nike-logo als dagrijverlichting, in de plaats tekent er een meer minimalistische streep present. De lichtencluster achteraan is dan weer standaard van het led-type. Dat was voordien niet altijd het geval. Verdere verschillen laten zich optekenen in de grille. Nee, die is niet gegroeid (we kijken naar jou, BMW), wel kan die uitgerust worden met een overvloed aan petieterige Mercedes-kruisjes.

Werpen we tenslotte een laatste blik op de voorzijde, dan noteren we nog een iets stoerdere bumper op de AMG Line-modellen en zowaar twee "power bulges" op de motorkap. Het geeft de A-Klasse alvast een net wat sportievere look. Vier nieuwe velgendesigns maken het plaatje verder af.

FINGERSPITZENGEFÜHL

Stappen we in de opgefriste A-Klasse. Dan merken we (digitaal) meteen comfortstoelen op vanaf de basis. In het algemeen kunnen we stellen dat Mercedes de basisuitrusting een serieuze boost geeft. Zaken zoals een achteruitrijcamera, tal van USB-oplaapdpunten en een stuur in nappaleer teken voortaan vanaf de standaarduitvoering present. Het is tenslotte 2022, nietwaar?

De grote verandering in het interieur zal je echter tegenkomen op de middenconsole. Want het touchpad om het infotainmentsysteem te bedienen mag op pensioen. Mercedes installeert haar nieuwe generatie MBUX-infotainment en is van mening dat dit het best werkt door met je vingers aan de slag te gaan op het aanraakscherm of op de knoppen van het stuur. Geen fingerspitzengefühl? Dan mag je gewoon ook "Hey Mercedes" zeggen waarna de spraakassistent je op het juiste pad zet.

MEER RANGE VOOR 250 E

Onder de kap blijven de veranderingen bij de A-Klasse minimaal. Het is te zeggen, alle benzinemotoren zijn voortaan milde hybrides en komen via het 48-boordnetwerk en de riemaangedreven startdynamo net wat zuiniger voor de dag. De extra 13 pk die je door dat systeem krijgt bij het wegrijden is daarenboven goed meegenomen.

Belangrijker is misschien de update aan de A 250 e, de plug-inhybride die momenteel dé meest populaire motoruitvoering is in België (leasingland, weet je wel?). De accu van 15.6 kWh (brutto) werd verder geoptimaliseerd en werkt efficiënter. Daardoor stijgt de elektrische range van maximaal 73 km naar maximaal 82 kilometer. Klinkt miniem maar dat is een mooie winst op zo'n compacte accu. Meer range betekent natuurlijk minder CO2-uitstoot in de WLTP-cyclus (minimaal 18 g/km) én minder vaak opladen. Over dat opladen gesproken, de A 250e kan voortaan AC opladen aan 11 kW (voordien 7.4 kWh) en DC-"snelladen" aan 22 kWh.

Bron www.autofans.be

mercedes-a-klasse-facelift-2022_1.jpgmercedes-a-klasse-facelift-2022_2.jpgmercedes-a-klasse-facelift-2022_3.jpg