Elektrische SUV heeft 100.000 km nodig om ecologische voetafdruk te compenseren

EV_100000km.jpg

De ecologische voetafdruk van elektrische auto's varieert sterk al naargelang het gaat om een compacte stadswagen of een grote SUV. Vooral die laatste categorie heeft een aanzienlijke voetafdruk, wat deze wagens vanuit ecologisch standpunt minder interessant maakt.

De omslag naar elektromobiliteit is ingezet en dat moet volgens onze autoriteiten de CO2-uitstoot van het Europese wagenpark drastisch reduceren. Een mooie gedachte, daar niet van, maar er zijn tal van argumenten te vinden die deze theorie ontkrachten. Zo is de Europese wegvervoersector slechts verantwoordelijk voor 1,1% van de jaarlijkse wereldwijde CO2-emissie.

Maar goed, de keuze is gemaakt, want Europa heeft recent beslist om met de verbrandingsmotor tegen 2035 geleidelijk uit te faseren. Concreet zal het erop neerkomen dat tegen die tijd enkel nog nieuwe elektrische auto's verkocht zullen mogen worden.

Ecologische voetafdruk ondanks alles

Hoewel een elektrische auto de CO2-emissie drastisch kan verminderen, heeft hij uiteraard ook zelf een ecologische voetafdruk die inherent is aan de assemblage, het gebruik (waarbij de CO2-voetafdruk afhangt van de manier waarop de stroom voor het opladen is opgewekt) en de mate van recycling.

Het is een publiek geheim dat de productie batterijen voor elektrische auto's bijzonder veel uitstoot genereert. Dat is koren op de molen van de tegenstanders van EV's. In 2019 berekende ADEME (het Franse agentschap voor milieu en energiebeheer) dat de productie van één EV-batterij ongeveer 3,15 ton CO2 genereert, terwijl de volledige bouw van een elektrische auto 6,57 ton CO2 opwekt (met inbegrip van de batterij). Dit is aanzienlijk, want dat is 75% meer dan wat het volledige productieproces van een auto met verbrandingsmotor (3,74 ton CO2) veroorzaakt.

De voetafdruk wordt langzaamaan gecompenseerd

Het is natuurlijk tijdens de gebruiksfase dat de EV een auto met klassieke verbrandingsmotor moet bijbenen en uiteindelijk ook het verschil zal maken. Volgens ADEME stoot een gemiddelde auto met interne verbrandingsmotor over een lange gebruiksperiode van 150.000 km (inclusief bouw) alles bij elkaar 22 ton CO2 uit, terwijl een elektrische auto voor diezelfde gebruiksperiode "slechts" 8,91 ton genereert (inclusief de productie, goed voor 6,57 ton).

In een recente studie geeft ADEME aan dat deze berekeningen de elektrische auto in een gunstig daglicht stellen, maar de organisatie voegt toch een belangrijke nuance toe: de vooropgestelde voetafdruk varieert sterk in functie van de grootte van de auto. Met andere woorden, het resultaat voor een kleine stadswagen zal totaal anders zijn dan voor een grote SUV. De organisatie wijst erop dat "een elektrische auto over de volledige levensduur een twee- tot driemaal lagere CO2-impact heeft heeft dan een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor, tenminste als de batterij een redelijke capaciteit biedt".

Dat brengt ons uiteraard bij de volgende vraag: "wat is redelijk"? Dat bepaalt ADEME: volgens het agentschap moet de batterij een capaciteit hebben van minder dan 60 kWh en het theoretische rijbereik moet onder de 450 km blijven. Als de batterij een grotere capaciteit heeft, "is het ecologisch voordeel niet bewezen", stelt ADEME in zijn verslag, omwille van "het hogere verbruik dat inherent is aan de massa van het voertuig en de gebruiksomstandigheden".

100.000 km om de zaak te compenseren

Volgens berekeningen van ADEME-deskundigen duurt het ongeveer 15.000 km voordat de CO2-emissie van een compacte stadswagen is geëlimineerd. Vanaf die kilometerstad zal een elektrisch voertuig dus iets bijbrengen aan het klimaat. Een grote elektrische SUV uit het topsegment zoals pakweg een Audi e-tron of een BMW iX moet daarentegen 100.000 km afleggen om de CO2-uitstoot te compenseren. Waarom dat zo is? Gewoonweg omdat de koolstofimpact evenredig toeneemt met de massa van het voertuig en dat is op zijn beurt onlosmakelijk verbonden met de batterijcapaciteit, meteen het zwaarste onderdeel van de wagen.

Daarom moet de consument - die om milieuredenen voor elektrisch rijden kiest - op zoek naar het meest compacte model of het voertuig met de beste massabalans. Men gaat er echter van uit dat de zaken positief zullen evolueren onder impuls van nieuwe batterijtechnologieën (zoals de solid-state batterij) die compacter en lichter beloven te zijn en bovendien een grotere autonomie zullen realiseren.

Bron www.gocar.be

EV_100000km.jpg