Capaciteitstarief maakt elektrisch rijden duurder

capaciteitstarief.jpg

Ons land gaat het capaciteitstarief voor elektriciteit invoeren, dat rekening houdt met het piekverbruik. In Vlaanderen is het al zover op 1 januari 2023. En betekent dat gezinnen met een elektrische auto meer gaan betalen als ze hun elektriciteitsverbruik niet optimaal spreiden.

Het capaciteitstarief voor elektriciteit is al lang aangekondigd en zorgde al voor de nodige discussies over het nut en de rechtvaardigheid ervan. De doelstelling houdt nochtans steek: een belasting van het elektriciteitsnetwerk spreiden over de hele dag om een overbelasting tijdens de piekmomenten te vermijden. Die switch zal bovendien de volgende jaren echt noodzakelijk worden als de particulieren met zijn allen meer elektriciteit gaan consumeren voor de thuisverwarming en de accu van hun elektrische auto die stilaan verplicht wordt.

Het capaciteitstarief houdt voortaan rekening met het piekverbruik tijdens een kwartier dat wordt vastgesteld door een digitale meter in huis. Vlaanderen is daar dus klaar voor en voert het capaciteitstarief in op 1 januari 2023. Ook al heeft nog niet elke woning een digitale meter. Voor wie nog een analoge elektriciteitsmeter heeft, wordt een forfait aangerekend, gebaseerd op een minimaal verbruik van 2,5 kilowatt.

Wallonië en Brussel hebben daarentegen nog geen beslissing genomen wanneer het capaciteitstarief in die regio's zal worden ingevoerd. Vooral omdat ook daar nog zeer weinig digitale meters geïnstalleerd zijn.

Bij voorkeur slimme lader

In Vlaanderen ontstaat dus in het nieuwe jaar een gewijzigde tarifering waar de consument rekening zal mee moeten houden. Dat geldt vooral voor wie met een elektrische auto rijdt. Als die tijdens de momenten wordt opgeladen wanneer er nog veel andere grote stroomverbruikers (koken, wassen, verwarming, douchen, ...) actief zijn, creëer je dus een piekmoment in het verbruik dat voortaan veel duurder wordt aangerekend.

Als je achteloos je EV oplaadt, zal elektrisch rijden in 2023 dus een flink pak meer kosten in Vlaanderen. Maar er bestaan wel oplossingen om dit te vermijden. Zoals de slimme laadpaal die eigenlijk onontbeerlijk is in dit nieuwe concept met het capaciteitstarief. Daarmee zal het laden van de relatief grote accu van je elektrische wagen eventueel worden uitgesteld of trager uitgevoerd tegen een lager vermogen als er dat moment te veel andere stroomverbruikers in huis actief zijn. Op zich is dat geen probleem, want je hebt in principe de hele nacht om de accu van je auto bij te vullen.

Zonnepalen

Wie thuis werkt, kan dat bovendien evengoed overdag doen, zeker als er thuis zonnepanelen en/of een thuisbatterij aanwezig zijn. Je moet gewoon de reflex hebben om je EV meteen in te pluggen aan je laadpaal als je thuis aankomt. Wie dan kan en wil doen, zal dus amper meer betalen met het nieuwe capaciteitstarief in Vlaanderen.

Bron www.gocar.be

capaciteitstarief.jpg