Laadpunt voor elektrische auto verbruikt evenveel als woning

laadpunt_EV_verbruik.jpg

Alleen de aankoop van een elektrische auto volstaat niet om elektrisch te rijden. Dit transportmiddel vereist ook de ontwikkeling van een ecosysteem om in de praktijk te functioneren. Zo moet je thuis beschikken over een laadpunt. Nu ja, ‘moet’: het is momenteel niet verplicht maar wel veel beter om veiligheidsredenen (alleen met een laadpunt vermijd je de brandrisico’s) en natuurlijk ook voor het gebruiksgemak.

Bij EDI (Electric by D’Ieteren), een filiaal dat zich bezighoudt met laadoplossingen voor elektrische auto’s, installeren specialisten slimme laadpunten die in staat zijn om de energievraag in de woning te evalueren en dus het laadvermogen voor de auto aan te passen om pannes te voorkomen (zekeringen die springen). Dat is noodzakelijk, want de laadpunten zijn krachtige installaties die erg veel stroom kunnen verbruiken wanneer je je auto snel wilt opladen.

Gemiddeld 11 kW

Doorgaans leveren de aangeboden laadpunten een vermogen van 11 kW in een woning waar het elektriciteitsnet 3 keer 400 volt aankan (driefasig), maar met een eenfasig systeem is dat niet haalbaar. Op die manier kun je een batterij met een autonomie van 400 of 500 km in ongeveer zeven uur opladen. Dankzij een specifieke module kan het laadpunt het laadvermogen aanpassen en logischerwijze sneller opladen ’s nachts, wanneer andere toestellen in de woning niet gebruikt worden. Werken de andere toestellen wel, dan kan het laadpunt zijn vermogen verminderen om overbelasting te voorkomen.

Misschien vraag je je af waarom deze laadpunten beschikken over zo’n systeem om het laadvermogen te veranderen. Dat gebeurt simpelweg omdat hun elektriciteitsconsumptie even groot is als die van een woning … waarin alle toestellen werken. Het mag duidelijk zijn dat je dit zult voelen in je elektriciteitsrekening. Dat is maar normaal ook, want eigenlijk verhuist je brandstofbudget naar je elektriciteitsrekening.

Dit gezegd zijnde, moet je je goed informeren over je elektrische systeem voor je omschakelt naar een auto met batterij, want de kosten (vooral voor particulieren zonder fiscale aftrekbaarheid) kunnen hoog oplopen als je bijvoorbeeld de meter moet verzwaren of moet omschakelen van eenfasig naar driefasig. Goed advies is dus belangrijk. Anticipeer je onvoldoende, dan loop je het risico enorm teleurgesteld te worden bij het gebruik van de elektrische auto. En dat ligt dan niet aan het product zelf.

Bron www.gocar.be

laadpunt_EV_verbruik.jpg