Doen autoverzekeraars aan geografische discriminatie?

verzekering_discriminatie.jpg

Uit een enquête van La Dernière Heure blijkt dat verzekeraars verschillende tarieven hanteren voor hun autoverzekeringen, naargelang de woonplaats. Uit het onderzoek blijkt dat het verschil kan oplopen tot enkele honderden euro’s per jaar. Kan dit zomaar?

Officieel is er geen geografisch verschil voor autoverzekeringen in ons land. De verzekeraars beweren dezelfde tarieven te hanteren voor een automobilist die in Ukkel, Luik, Antwerpen of Rochefort woont. Maar La Dernière Heure deed een eenvoudige test met de verschillende online simulatoren waarbij de journalisten opmerkten dat voor eenzelfde auto (Dacia Spring in dit geval) de prijs soms heel sterk kan variëren: van ongeveer 700 euro tot meer dan 1.030 euro bij Ethias, tussen 690 en 906 euro bij Yuzzu of tussen 582 en 786 bij Axa, afhankelijk van de ingegeven woonplaats.

Deze verschillen bestaan dus wel degelijk en ze leiden soms tot groteske situaties, omdat de bewoners van dezelfde straat die gedeeld wordt tussen twee gemeenten, dus verschillende rekeningen zullen moeten betalen. De journalisten geven het voorbeeld van de rue des Charbonniers, die zowel in Bernissart als in Beloeil ligt: 1408,52 euro voor de ene bewoner en 1.321,39 voor de andere bij dezelfde verzekeraar.

Is dit illegaal?

Het is dus discriminatie op basis van de locatie, maar dit wordt duidelijk geaccepteerd door de verzekeraars. En uitgelegd. Inderdaad, La Dernière Heure contacteerde de Belgische verzekeringsfederatie (Assuralia) en die gaf aan dat deze situatie heel normaal is, omdat verzekeraars zich baseren zijn op een reeks criteria die van regio tot regio verschillen. Technisch gezien wordt deze praktijk segmentatie genoemd, een analyse die rekening houdt met de te dekken risico’s, inclusief de risico’s met betrekking tot het geografische criterium. Met dit concept kunnen de prijzen dus inderdaad variëren.

Assuralia is ook van mening dat deze criteria worden vastgesteld op basis van objectieve overwegingen: ongevallenstatistieken, diefstalstatistieken, enz. En hoe positiever de statistieken, hoe lager de premie. In de stad of de periferie bijvoorbeeld, zullen de premies dus hoger zijn, omdat het risico op ongevallen groter is dan op het platteland.

Ook de bestuurder en het vermogen

Het is echter geen verrassing dat de premie het meest varieert met de ervaring van de bestuurder en dus niet zijn woonplaats. Jongeren betalen aanzienlijk meer dan oudere bestuurders. Bovendien zal iemand die nog nooit een ongeluk heeft gehad ook bevoorrecht zijn. Volgens verzekeraars wordt de beoordeling van de bestuurder vooral over de laatste vijf jaar uitgevoerd. En Assuralia herinnert eraan dat het nutteloos is om van verzekeraar te veranderen, omdat de gegevens worden uitgewisseld.

Daarnaast blijft het vermogen van het voertuig bepalend bij de berekening van de premies van de autoverzekering. Want ook hier spreken de statistieken voor zich: ongelukken met krachtigere auto’s komen vaker voor. Deze tariefdifferentiatie is dus volstrekt legaal. Niet toegestaan is echter een differentiatie naar geslacht, leeftijd (dus anders dan de rijervaring), nationaliteit, enz. Altijd handig om weten bij het kopen van een nieuwe auto op het Autosalon.

Bron www.gocar.be

verzekering_discriminatie.jpg