Test Mercedes GLC, meer van hetzelfde?

GLC1.jpg

De Mercedes GLC is terug van weggeweest om opnieuw de favoriet onder de bedrijfswagens te worden. De looks zijn misschien hetzelfde, maar de kwaliteiten zitten onderhuids. Zoals de uitsluitend hybride aandrijflijnen. Of toch bijna uitsluitend.

Oude bekende?

De nieuwe GLC lijkt dan wel sterk op zijn voorganger, toch zijn de verschillen het vermelden waard. Zoals de toegenomen afmetingen. Ze zijn niet veel toegenomen, maar toch: 60 millimeter langer, 4 millimeter lager en 15 millimeter extra in de wielbasis. Met dank aan het nieuwe MRA2-platform dat hij onder meer met de nieuwe C-Klasse deelt.

Op vlak van looks vallen vooral de scherpe koplampen op. Die kunnen worden voorzien van digitale projectoren die de nacht bijna letterlijk omtoveren in daglicht. Het grote radiatorrooster is er nog steeds, net als de voorbumper met de aerodynamische luchtroosters. In de flanken zit meer verschil, onder meer door de oplopende gordellijn achteraan en de gladdere vormen. De achterkant wordt tot slot gedomineerd door twee driehoekige lichtblokken die wegevolueren van wat we tot nu toe bij SUV’s uit Stuttgart gewoon zijn.

GLC, maar vooral C

Binnenin kun je op zoek gaan naar de zeven verschillen. Alleen gaat het deze keer niet tussen de oude en de nieuwe GLC, maar tussen de GLC en de C-Klasse. Het interieur lijkt daar namelijk rechtstreeks uit te komen. Zowat elke vijs, elk scherm en elk onderdeel is identiek. Dat is natuurlijk geen verrassing: deze nieuwe GLC is simplistisch gezegd de SUV van de C-Klasse.

Het hoge dashboard wordt dus gedomineerd door vijf ronde ventilatiemonden en twee grote schermen. We vrezen in herhaling te vallen, maar dat van het instrumentenpaneel is 12,3 duim groot, dat van het MBUX-infotainmentsysteem is portretvormig en 11,9 duim groot. Bij dezelfde elementen hoort dezelfde halfslachtige ergonomie van de touch- en haptische bediening, onder meer op het stuur.

Voor de rest blijft het interieur van de nieuwe GLC comfortabel en relatief ruim. De achterbank biedt plaats aan zowat alle gestaltes, maar het is vooral de koffer die groter is vergeleken met zijn voorganger. Om precies te zijn: 70 liter groter.

Alleen hybride

Een andere nieuwigheid bij deze nieuwe generatie is de “100 procent hybride”-filosofie. Dat moet je weliswaar met een korreltje zout nemen, want de helft van de motoren bestaat uit milde hybrides. Twee benzine- en twee dieselmotoren, allemaal gebaseerd op een 2.0-viercilinder van 204 tot 258 pk (GLC 200 en 300), en van 197 tot 269 pk (GLC 220 d en 300 d). Dat gezegd zijnde doet Mercedes dat goed, met een alternator-starter die in de versnellingsbak is geïntegreerd en die een extra zetje van 23 pk geeft.

Vandaag kun je geen premium-SUV meer lanceren zonder plug-inhybride. Stuttgart gaat nog een stapje verder en biedt op zijn stekkerhybrides drie vermogens en twee soorten brandstof aan. Dat zijn nog steeds hybride aandrijflijnen met benzinemotor en dieselmotor in combinatie met een elektromotor van 136 pk. De plug-inhybride GLC’s zijn 313 pk sterk (GLC 300 de), 333 pk sterk (GLC 300 e) en zelfs 381 pk sterk (GLC 400 e). Belangrijker nog: de grote batterij van 31,2 kWh levert een elektrisch rijbereik op van meer dan 100 kilometer.

Comfort en gebruiksgemak

Ongeacht de motorversie is het codewoord van deze nieuwe GLC comfort. Hoewel hij voorzien is van een nieuwe voorophanging en (optionele) meesturende achteras kun je niet zeggen dat hij zich op een rallyparcours op zijn gemak zou voelen. De viercilinder dieselmotor van ons testmodel (GLC 220 d) is aan de luidruchtige kant, maar de geluiddemping is op hoog niveau.

De ophanging is dan weer een minpunt. Ons testmodel was voorzien van luchtvering die wat ondergedempt lijkt en er nooit echt in slaagt om de kleine oneffenheden op de weg te filteren of de grote wielbewegingen te controleren. Op de snelweg valt dat minder op, en maalt de nieuwe GLC kilometers af zonder verpinken. Daar is hij ook het zuinigst: onze testweek sloten we af met een gemiddelde van 5,4 l/100 km, een rit richting Ardennen resulteerde zelfs in een verbruik van 4,8 l/100 km. Indrukwekkend voor een (grote) SUV met vierwielaandrijving.

Prijzen

De nieuwe GLC begint vanaf 57.475 euro, en dat is niet goedkoop. Maar voor middelgrote premium-SUV's is het geen uitzondering. Onze diesel begint vanaf 58.685 euro, terwijl de eerste plug-inhybride pas vanaf 72.358 euro in de catalogus staat. Dat is iets duurder dan concurrenten met vergelijkbare aandrijving.

Conclusie

De nieuwe Mercedes GLC evolueert netjes vergeleken met zijn voorganger. Op vlak van technologie, maar vooral op vlak van aandrijvingen. Onze GLC 220 d herinnerde er ons vooral aan dat je niet specifiek voor een full hybrid of plug-inhybride moet kiezen om weinig te verbruiken.

Bron www.autoscout24.be

GLC1.jpgGLC2.jpgGLC3.jpgGLC4.jpg