BMW X5 en X6 krijgen elektrisch duwtje de rug na facelift.

BMW_x5_x6_facelift_2023_1.jpg

BMW’s oer-SUV gaat onder het mes, maar voor een keer zijn het niet zijn looks waar we de meeste woorden aan vuil gaan maken. In de plaats daarvan zijn alle motoren tegenwoordig mildhybrides, en wordt de plug-inhybride weer een beetje competenter. Die laatste variant blijft echter nog steeds uit voor coupé-broertje X6.

Steekt BMW tegenwoordig één van zijn modellen in het nieuw, dan kan het een beetje alle kanten uit. Zo kreeg de nieuwe 7 Reeks pas nog een controversiële snuit, en ook de X7 mocht na zijn facelift van dezelfde koplampen-cake smullen. Nu is het de beurt aan de X5 en de X6, en de meer traditionele BMW-fan vreesde dus al het ergste voor de ‘Sports Activity Vehicle’ — want zo noemen ze hun SUV’s bij BMW — waar het destijds allemaal mee begon. Die vrees blijkt nu echter compleet ongegrond.

BESCHEIDEN BLIJVEN

BMW heeft zijn X5 en X6 namelijk een facelift van de oude stempel gegeven, waarbij het voorheen al knappe design op respectvolle wijze strakgetrokken wordt. Zo herken je de vernieuwde SAV’s — ok, laat ons vanaf nu gewoon ‘SUV’s’ zeggen — aan hun 35 millimeter slankere koplampen, compleet met pijlvormige LED-dagrijlichten. Ook de bumper krijgt een uniformer overkomen waarbij de luchtinlaten de typische L-vorm aannemen die we ook op andere nieuwe BMW’s zien. Over de grootste luchthapper hebben we het echter nog niet gehad, maar ook de grille blijft bescheiden. Zo groeien de niertjes slechts op detailniveau, al kon BMW het wel niet laten om er wat optionele verlichting achter te steken.

Binnenin waan je je pas echt in een gloednieuw model, want daar blijft maar weinig over van het oorspronkelijke dashboard. In de plaats daarvan mogen ook de X5 en X6 meegenieten van BMW’s nieuwe Curved Display, dat het bestuurdersdisplay van 12,3 inch en het infotainmentscherm van 14,9 inch verbindt en gaandeweg — hoe kan het ook anders — een paar fysieke toetsen opslokt. Achter het touchscreen schuilt trouwens alweer de achtste generatie van BMW’s iDrive-systeem, al houden de X5 en X6 voorlopig wel nog vast aan de handige draaiknop als alternatief bedieningselement.

MEER POWER, MEER RANGE

Ook op motorisch vlak valt er flink wat te vertellen, al zou je dat op het eerste gezicht misschien niet zeggen. Zo blijft het gros van de typeaanduidingen overeind, maar gaat het voortaan in alle gevallen om blokken met mildhybride ondersteuning. Daardoor worden de meeste motoren ook wat sterker, zodat de instapdiesel — de xDrive 30d met 3.0-liter zescilindermotor — voortaan 298 pk en 670 Nm koppel sterk is en de xDrive 40i wel 380 pk en 520 Nm uit zijn 3.0 zes-in-lijn haalt. Ook een V8 is nog steeds verkrijgbaar in de vorm van het 530 pk sterke 4.4-literblok van de M60i, en die snelt naar de 100 km/u in 4,3 seconden.

De belangrijkste wijziging is echter voor de plug-inhybride, want die gaat voortaan xDrive 50e in de plaats van xDrive 45e heten. Dat gaat gepaard met een vermogensboost van 394 naar 490 pk terwijl de accu groeit van 17,1 naar 25,7 kWh. Ook het rijbereik gaat dus flink omhoog, en zo zou je met je X5 plug-inhybride wel 110 kilometer ver moeten komen op een volle lading stroom. De X6 krijgt deze motorisatie als vanouds niet mee.

X6 IS STANDAARD SPORTIEF

Wat de X6 wel krijgt, is een standaard gemonteerd M Sportpakketje. Daarbij komt de neus aanzienlijk agressiever voor de dag dankzij een achthoekige vorm rond de luchthapper in de bumper en puntiger luchtsleuven aan de zijkanten. De rest van de sierdelen wordt voor de gelegenheid in een glanzend zwart laagje gedrapeerd. Deze wijzigingen zijn ook optioneel verkrijgbaar op de X5, tenzij je voor de M60i-topversie kiest. Die krijgt dit alles namelijk standaard mee, vergezeld door een setje M-badges.

De vernieuwde X5 en X6 zullen als vanouds gebouwd worden in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg, en moeten omstreeks april van dit jaar de dealers bereiken. Prijzen zijn er op dit moment nog niet, maar verwacht geen al te grote wijzigingen ten opzichte van de huidige prijslijst. Daarin betaal je voor een X5 xDrive 30d net geen 75.000 euro.

Bron www.autofans.be

BMW_x5_x6_facelift_2023_1.jpgBMW_x5_x6_facelift_2023_2.jpgBMW_x5_x6_facelift_2023_3.jpgBMW_x5_x6_facelift_2023_4.jpg