Volkswagen ID. 2all wordt elektrische stadswagen voor minder dan 25.000 euro

VW_ID2All_1.jpg

Elektrische auto’s zijn nog erg duur, maar daar wil Volkswagen een mouw aan passen. De nieuwe ID. 2all – een elektrische auto van Polo-formaat – is vandaag nog een prototype maar komt in 2025 op de markt.

Volkswagen zet zijn elektrische offensief kracht bij met de lancering van tien nieuwe modellen tegen 2026, waaronder de productieversie van deze ID. 2all. Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen: “We transformeren het bedrijf snel en ingrijpend – met als duidelijke doelstelling om van Volkswagen een echt love brand te maken. De ID. 2all toont waar we met het merk naar toe willen. We voeren de transformatie gestaag door om elektrische mobiliteit bij de massa te brengen.” Volkswagen belooft een basisprijs van minder dan 25.000 euro.

450 km

De ID. 2all gebruikt als eerste binnen de Volkswagen-groep het nieuwe MEB Entry-platform en wordt zo dus ook het eerste ID.-model met voorwielaandrijving. In het prototype levert de elektromotor 226 pk. Volgens Volkswagen wordt het een dagelijks bruikbare auto dankzij een actieradius tot 450 km (WLTP). De topsnelheid is beperkt tot 160 km/u, terwijl de ID. 2all in minder dan zeven seconden naar 100 km/u spurt.

Nieuwe designrichting

Ook qua design is dit een belangrijk model. In september 2021 presenteerde Volkswagen het concept ID. Life, maar dat ontwerp werd uiteindelijk afgekeurd door de directie en gaat dus niet in productie. Sinds februari houdt Andreas Mindt de tekenpen vast als designbaas van het merk. Hij komt van Bentley en tekende eerder al de eerste Tiguan en zevende Golf. “De ID. 2all geeft een voorproefje van de nieuwe designtaal van Volkswagen, die gebaseerd is op de drie pijlers stabiliteit, sympathie en opwinding”, zegt Andreas Mindt. Eén element uit het nieuwe design is bijvoorbeeld de C-stijl, geïnspireerd op de eerste Golf.

Volgens Volkswagen wordt het interieur van de ID. 2all even ruim als dat van de Golf. Nochtans is de ID. 2all met zijn lengte van 4.074 mm maar even lang als de Polo, maar wel breder en hoger. De elektrische architectuur schept ook veel bagageruimte: 440 liter in de koffer, 50 liter onder de achterbank of in totaal 1.330 liter met neergeklapte achterbank. De ontwerpers hadden gelukkig oog voor de ergonomie. Zo zitten onder het centrale aanraakscherm van het infotainmentsysteem (12,9 duim) klassieke, verlichte knoppen voor de airco. Ook het stuur heeft eenvoudige knoppen.

Nog goedkoper?

De ID. 2all verschijnt in 2025. Tegen 2026 wil Volkswagen nog negen andere elektrische modellen lanceren. Dit jaar staan de verbeterde ID.3, de ID. Buzz met lange wielbasis en de nieuwe berline ID.7 op het programma. In 2026 volgt een compacte elektrische SUV. Terwijl de ID. 2all onder 25.000 euro wil blijven, denkt Volkswagen dat het nog goedkoper kan. Volkswagen werkt namelijk ook aan een elektrische auto die minder dan 20.000 euro kost, al wordt dat een hele uitdaging.

Bron www.gocar.be

VW_ID2All_1.jpgVW_ID2All_2.jpgVW_ID2All_3.jpg