BMW 5 Reeks krijgt voetafdruk van 7 Reeks

BMW_5_reeks_2023_01.jpg

De alweer achtste generatie van de 5 Reeks is zonet boven de doopvont gehouden. Die deelt zijn spotlight met de volledig elektrische i5, komt met diesel-, benzine- en plug-inkracht naar Europa en is qua lengte even groot als een 7 Reeks!

BMW trapte de vernieuwing van de hoekstenen van het gamma vorig jaar af met de nieuwe generatie 7 Reeks. Vandaag is het de beurt aan broeder 5 Reeks. Die is minder excentriek gestileerd maar is met dik 5 meter zowat even lang als de vorige generatie 7 Reeks. Dat kan tellen!

ZOALS EEN ZEVEN

Jep, dat las je goed. De nieuwe generatie 5 Reeks kreeg een serieuze groeispurt. In de lengte lapt BMW zo maar even 10 centimeter aan het geheel waardoor de totale lengte stijgt tot 5.060 mm. Om je een idee te geven: de nieuwe 5 Reeks is daardoor ei zo na even lang als de vorige generatie 7 Reeks met korte wielbasis. De huidige 7 Reeks, die wordt enkel geleverd met een verlengde wielbasis.

De nieuwe 5 Reeks zal dus een imposante verschijning worden in het straatbeeld (en krappe parkeerplaatjes). Qua design kan je 'm evenwel geen afkooksel van de 7 Reeks noemen. De lijnen zijn zakelijk en strak, de grille niet megalomaan. Zeker zonder M opsmuk kan je relatief anoniem door het straatbeeld toeren met de nieuwe 5 Reeks. Al trekt die "5" in e Hoffmeister-knik wel wat de aandacht.

GAMEN IN JE 5 REEKS

Langer, breder en hoger? Dat heeft natuurlijk een positief effect voor de inzittenden. Niet dat het momenteel krap zitten is in de 5 Reeks maar de nieuwe generatie tilt het comfort naar een hoger niveau. Of moeten we eerder sportiviteit zeggen? Zo zijn sportstoelen standaard en moet je bijbetalen voor comfortstoelen. Idem voor de aankleding van het interieur. Standaard is dat compleet vegan, optioneel is er een lederen interieur beschikbaar.

Net zoals in alle nieuwe modellen van BMW tekent ook in de 5 Reeks de Curved Display present. Die herbergt twee informatieschermen en BMW's OS 8.5. Dat systeem laat je bijvoorbeeld toe om zelfs te gamen of voetbal te kijken in je 5 Reeks. Slaat dan de verveling toe? Dan kan je ook gewoon nog een potje sturen natuurlijk.

DE 20'S

Bij de lancering is het motorenaanbod relatief beperkt... en niet wat je verwacht! Want hoewel je zou denken dat BMW volop zou focussen op plug-in's, is niets minder waar. Bij de introductie tekenen de gekende 520i en 520d (xDrive) present. Beiden doen beroep op een 2-liter viercilinder met turbo en milde hybride-technologie. De 520i benzine is daarbij 190 pk (310 Nm) sterk, de 520d beschikt over 197 pk (400 Nm). Met een CO2-uitstoot van 130 g/km voor de 520i en 133 g/km voor de 520d zijn ze natuurlijk fiscaal interessant als de pest. Al heeft BMW daar een oplossing voor natuurlijk.

Zo komt in 2024 de 5 Reeks ook op de markt als 530e. Echter, vanaf de zomer van 2023 valt het fiscale voordeel voor een plug-in natuurlijk wat weg. Waardoor je richting het andere alternatief zal moeten kijken: de volledig elektrische i5.

Bron www.autofans.be

BMW_5_reeks_2023_01.jpgBMW_5_reeks_2023_02.jpgBMW_5_reeks_2023_03.jpgBMW_5_reeks_2023_04.jpg