BMW Vision Neue Klasse: zo gaan elektrische BMW’s er straks uitzien

BMW_Vision_E_1.jpg

Ben je die met LED's omlijste gigagrilles grondig beu? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want BMW heeft de Vision Neue Klasse voorgesteld. Die conceptcar pakt uit met een gloednieuw design en frisse technologie, en BMW belooft dat het nadien allemaal doorsijpelt naar zijn elektrische productiemodellen.

BMW lanceert zijn ‘Neue Klasse’, en dat doet het stiekem niet voor het eerst. Zo gooide het merk zijn complete design en strategie in de jaren ’60 al eens over een nieuwe boeg onder diezelfde naam. Daar beitelde BMW niet alleen zijn sportieve imago in steen, maar zagen ook de verre voorgangers van pakweg de 3 Reeks en de 5 Reeks het levenslicht. De ‘Neue Klasse’ van de jaren ’60 vormde BMW met andere woorden tot het merk dat we vandaag kennen, en de kans zit er dik in dat men hetzelfde in de toekomst zal zeggen over deze nieuwe ‘Neue Klasse’.

BMW GAAT BESCHEIDEN

Dit is namelijk de BMW Vision Neue Klasse, een conceptcar die alles dat je over BMW denkt te weten verandert. Kijk maar naar dat design en maak ons wijs dat je daar nog iets in ziet van de stapelkoplampen en de gigagrilles die BMW vandaag nog op zijn topmodellen kleeft. In de plaats daarvan speelt dit studiemodel de kaart van de eenvoud, waarbij de dubbele grille de volledige breedte van de neus inneemt en de bescheiden verlichting er in twee LED-stroken in verstopt zit. Verder helt de neus wat voorover zoals de Shark Nose-BMW’s van weleer en over ‘weleer’ gesproken: het hele boeltje zit niet op een soort coupé-SUV-crossovergeval maar wel op een sedan van 3 Reeks-formaat. Die krijgt dus een platte achterpartij met daarin een simpele, verlichte balk die gescheiden wordt door het BMW-logo. Helemaal iets nieuws dus, of toch bijna…

De oplettende BMW-fanaat zal dit design namelijk wel herkennen van de i Vision Dee-conceptcar van eerder dit jaar, en ook het interieur haalt daar zijn inspiratie. Zo zien we hetzelfde vierkantige stuurtje met zijn verticale spaken terug, net als het gladde dashboard. Zoals bij de i Vision Dee wordt het gros van de informatie ook hier HUD-gewijs geprojecteerd op de voorruit door middel van wat BMW ‘Panoramic Vision’ noemt, maar helemaal buiten gooit BMW de schermen niet. Je moet de gloednieuwe iDrive-interface namelijk nog kunnen bedienen want inderdaad: fysieke knoppen zijn er nagenoeg niet meer. Het enige dat nog min of meer lijkt op een echte hendel, is het gekke pookje in de middenconsole om de aandrijflijn mee te bedienen.

25 PROCENT EFFICIËNTER

Over die aandrijflijn weten we in dit geval nog niets specifieks, al geven ze in Beieren wel een aantal hints. Zo mag duidelijk zijn dat deze Vision Neue Klasse op een platform staat dat enkel voor EV’s bedoeld is, en dat worden ook competentere EV’s dan de i-modellen die we nu kennen. BMW belooft bijvoorbeeld dat productiemodellen op deze basis 30 procent sneller zullen kunnen laden en ook een 30 procent grotere actieradius krijgen dan wat we nu van hun elektrische auto’s gewend zijn. Daarnaast worden ze ook 25 procent efficiënter, en dat danken ze niet alleen aan ronde batterijcellen met een grotere energiedichtheid maar ook aan een lagere luchtweerstand en vooral een lager gewicht. Dat laatste zou dus ook wel eens het rijplezier ten goede kunnen komen… Dus blijft er dan toch nog iets over van het BMW dat we kennen?

We zouden het al vrij binnenkort moeten leren, want deze Vision Neue Klasse geldt als voorsmaakje van een echt productiemodel. Die zuiver elektrische sedan zou omstreeks 2025 op de markt moeten komen, en krijgt nadien gezelschap van een crossover op een gelijkaardig platform. Beide modellen gaan zich qua design baseren op deze conceptcar dus als je van BMW wil blijven houden, wen je maar beter aan het lijnenspel van deze Vision Neue Klasse.

Bron www.autofans.be

BMW_Vision_E_1.jpgBMW_Vision_E_2.jpgBMW_Vision_E_3.jpg