Audi Q8 facelift pakt uit met personaliseerbare koplampen

audi_q8_facelift_2023_1.jpg

De Audi Q8 is de duurste SUV van het merk, maar duur is maar zo leuk zolang het ook nieuw is. Hoog tijd dus voor een facelift — of in Audi-taal: een paar minieme wijzigingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een setje grotere luchthappers en verlichting met een personaliseerbaar lichtsignatuur?

Audi staat aan de vooravond van één van zijn grootste veranderingen ooit. Zo gaan ze hun complete naamgeving gaan herzien, waarbij de elektrische modellen straks even cijfertjes na de A, de Q, de S of de RS moeten krijgen en de modellen met verbrandingsmotoren oneven cijfertjes. In aanloop naar die wijziging zagen we de Audi e-tron al omgedoopt worden tot Q8 e-tron, maar dat bracht een probleempje aan het licht: er was al een Q8… En dat blijft ook gewoon nog even zo.

VIER LICHTSIGNATUREN

Audi heeft namelijk zijn facelift voor de Q8 voorgesteld, en die gaat niet gepaard met een naamswijziging om verwarring met de elektrische telg te vermijden. Sterker nog: je moet eigenlijk best hard je best doen om verwarring met de pre-facelift Q8 te vermijden. Wij pikken er een paar verschillen uit: de achterbumper krijgt een elegantere diffuser en de voorbumper twee grotere luchthappers, en daarboven krijgt de ‘Singleframe’-grille een iets meer uitgesproken achthoekige vorm. Het opvallendste is echter de verlichting, al hangt dat er misschien van af hoe je die zelf instelt. Zo kan het lichtsignatuur van de LED-koplampen en OLED-achterlichten naar smaak aangepast worden, met keuze uit vier tekeningen.

Extra onderscheid wordt gemaakt afhankelijk van de versie die je kiest, al krijgen we die nog niet allemaal in beeld. Zo zet Audi de Q8 en de SQ8 al op punt en houdt het de facelift voor de RS Q8 nog achter de hand. De SQ8 onderscheidt zich alvast door een andere splitter en diffuser onder de voor- en achterbumper, een opvallender honinggraatmotief in de grille en aluminiumgrijze afwerking voor diens omlijsting en voor de spiegelkappen. Vind je dat laatste niet duister genoeg, dan kan je het hele boeltje natuurlijk ook in glanzend zwart laten lakken. Terwijl je bezig bent kan je dan ook het nieuwe, tweedimensionele Audi-logo in het donkergrijs in de plaats van het wit steken en geen zorgen: volgens Audi ziet dat donkergrijs er bijna zwart uit.

WACHTEN OP STEKKERS

De RS Q8 is trouwens niet de enige versie die Audi nog niet laat zien, want ook over de plug-inhybrides hebben we nog geen informatie. Die worden dus later nog onthuld, en voorlopig moeten we het stellen met een aantal bekende diesel- en benzinemotoren. Zo biedt de reguliere Q8 de keuze uit de 45 TDI die 231 pk uit een 3.0-liter zescilinder dieselmotor haalt, of de 50 TDI die hetzelfde blok opdrijft tot 286 pk. Voor een benzinemotor moet je in onze contreien upgraden naar de SQ8 maar dat is dan wel meteen een knoert van een blok: een 4.0-liter V8 met 507 pk. Die snelt al naar de 100 km/u in 4,5 seconden, en dan moet de RS Q8 nog komen.

In de tussentijd geeft Audi al een basisprijs mee voor de reguliere Q8: die is er als 45 TDI vanaf 80.260 euro. De orderboekjes voor het vernieuwde exemplaar openen nog deze maand.

bron www.autofans.be

audi_q8_facelift_2023_1.jpgaudi_q8_facelift_2023_2.jpgaudi_q8_facelift_2023_3.jpg