Stellantis: auto’s met verbrandingsmotoren tot 2050 op de wegen

Verbrandingsmotor_tot_2050.jpg

Het feit dat elektrische auto’s verplicht worden (voor nieuwe aankopen) vanaf 1 januari 2035, betekent niet dat auto’s met verbrandingsmotoren snel zullen verdwijnen. Sterker nog, de Stellantis Group schat dat thermische voertuigen nog tot 2050 op de wegen zullen blijven. En daar is een goede reden voor…

Europa heeft besloten dat vanaf 1 januari 2035 geen enkele autodealer nog een nieuwe auto met een verbrandingsmotor mag verkopen. Nu de opwarming van de aarde steeds sneller gaat, is het de bedoeling om vlugger over te schakelen. Het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor in 2035 betekent echter niet dat benzine- en dieselauto’s helemaal zullen verdwijnen, want deze maatregel geldt niet voor tweedehandsauto’s en natuurlijk ook niet voor auto’s die al op de weg zijn.

Europa gaat synthetische brandstoffen na 2035 toestaan, maar…

Veel fabrikanten geloven dat thermische modellen nog enkele decennia zullen meegaan. Dit geldt met name voor Stellantis, dat weliswaar streeft naar een 100% elektrische overgang in 2030, maar gelooft dat auto’s die tussen nu en dan worden verkocht nog lang na de deadline van 2035 op de weg zullen blijven.

De kaart van de e-brandstoffen

Stellantis kondigde deze week nog aan dat het in samenwerking met oliemaatschappij Aramco tests met synthetische brandstoffen had uitgevoerd op 24 verschillende motorisaties van de groep. De conclusie is dat er zijn geen aanpassingen nodig om een goede werking en een lange levensduur van de motor te garanderen.

“We moeten zorg dragen voor onze bestaande vloot“, zei Christian Müller, senior vice-president van Stellantis, en hij voegde eraan toe dat de lange levenscyclus van auto’s de ontwikkeling van synthetische brandstoffen (die geproduceerd worden uit hernieuwbare energiebronnen en dus koolstofneutraal zijn) nog belangrijker maakt.

Levensduur van 20 jaar?

Volgens Müller “zal 25% van de voertuigen van de Stellantis Groep na 20 jaar nog steeds in gebruik zijn. De voordelen van e-fuels zijn dus aanzienlijk”. Op dit moment zijn e-brandstoffen echter nog geen optie, omdat ze nog steeds schaars en veel te duur zijn. Toch vinden Stellantis en Aramco dat Europa een voordelig belastingbeleid voor synthetische brandstoffen moet invoeren. Aramco verwacht dat de grootschalige productie van synthetische brandstoffen vanaf 2025 serieus van start zal gaan, met name in Saoedi-Arabië en Spanje.

Bron www.gocar.be

Verbrandingsmotor_tot_2050.jpg