Plug-inhybride BMW 530e en 550e in detail: tot 489 pk en 103 kilometer elektrisc

BMW_5_plugin_1.jpg

Het gamma van de nieuwe BMW 5 Reeks is compleet, want de auto gaat nu ook aan de stekker… Of toch deels, want de zuiver elektrische i5 kenden we natuurlijk al. In de plaats daarvan zijn deze 530e en 550e xDrive plug-inhybrides, maar dat zijn niet de minste.

De BMW 530e en 550e hebben geen geluk, of toch niet in onze contreien. Zo worden ze niet alleen overschaduwd door de i5 — de zuiver elektrische versie van de nieuwe 5 Reeks — maar wachtte BMW ook net lang genoeg met de verkoopstart van deze plug-inhybrides tot het tweetal niet meer fiscaal interessant was. Dat wil echter niet zeggen dat ze het vermelden niet meer waard zijn, want de Beiers hebben de stekkerhybride 5 Reeksen grondig verbeterd ten opzichte van de vorige generatie.

STERKERE INSTAPPER

Om te beginnen is het aanbod wel een stukje kleiner geworden, want voorheen kon je de 5 Reeks met stekker krijgen als 520e, als 530e en als 545e. Nu is de instapper meteen de 530e, die als vanouds een 2.0-liter benzinemotor combineert met een elektromotor in de achttraps automaat. Samen sturen de twee krachtbronnen 299 pk en 450 Nm koppel naar de achterwielen, en dat is toch weer mooi 7 pk’s en 30 Nm’men meer dan voorheen. Het resultaat: een 0-naar-100-tijd van 6,3 seconden.

Is dat nog niet voldoende om je honger naar stekkersnelheid te stillen, dan kan je ook een 550e xDrive bestellen. Zoals de naam al doet vermoeden verdeelt deze plug-inhybride 5 Reeks zijn vermogen over de vier wielen, en dat is ook flink wat meer vermogen dan de 530e weet op te hoesten. Reken namelijk op 489 pk en 700 Nm koppel dankzij de combinatie van een elektromotor en BMW’s iconische 3.0-liter zes-in-lijn. Daarmee is hij dus aanzienlijk sterker dan zijn voorganger, de 545e xDrive, en dat merk je ook aan de 0-naar-100-tijd: daar doet de 550e xDrive amper 4,3 seconden over.

MEER BATTERIJ, ZELFDE KOFFERRUIMTE

Dat zijn ook niet de enige cijfers die flink gunstiger worden, getuige het elektrische rijbereik van deze plug-inhybrides. Ze krijgen namelijk allebei een nieuwe accu mee van 19,4 kWh, waar de sterkste van de twee hoogstens 90 kilometer uit haalt maar de 530e tot wel 103 kilometer elektrisch mee moet kunnen rijden. Dat is dus nog maar eens meer dan de voorganger uit zijn 12 kWh-accu wist te halen, maar achterin zou je toch niet te veel mogen merken van die gegroeide batterij. Zo bieden de stekker-5’ers met hun 520 liter koffervolume net zoveel ruimte als de reguliere 5 Reeksen.

Afsluiten doen we met een laatste cruciaal setje cijfers: de prijzen. Zo biedt BMW de 530e in ons land aan vanaf 69.450 euro terwijl je voor een 550e xDrive 85.650 euro over moet hebben. De orderboekjes voor beide plug-inhybrides zijn vanop heden geopend, en de leveringen moeten in november van dit jaar van start gaan.

Bron www.autofans.be

BMW_5_plugin_1.jpgBMW_5_plugin_2.jpgBMW_5_plugin_3.jpg