ADAC-test: wat is de beste winterband voor 2023-2024?
Elk jaar organiseert de Duitse Automobielclub een grote winterbandenvergelijking om uit te zoeken wat de beste band op de markt is. Hier zijn de ranglijsten, die zeer nuttig zijn bij het maken van een keuze: https://www.adac.de/news/winterreifen-test-2023/
De zomer mag dan lang zijn doorgegaan dit jaar, maar de winter staat voor de deur, met temperaturen die deze week met meer dan 10 graden zijn gedaald. Dit herinnert ons eraan dat het al half oktober is en de hoogste tijd om aan winterbanden te denken. Sommige mensen denken dat winterbanden binnenkort nutteloos zullen zijn door de opwarming van de aarde. Maar de opwarming van de aarde betekent niet het hele jaar door zomer, maar eerder brutale en extreme klimaatperioden die op elk moment kunnen voorkomen. Dus in de winter zijn perioden van extreme kou of sneeuw nog steeds te vrezen, net als hittegolven in de zomer.
Tegen deze achtergrond heeft de ADAC – de grootste Duitse automobielorganisatie – opnieuw zijn traditionele winterbandenvergelijking uitgevoerd voor de periode 2023-2024. De automobielclub testte de veiligheids- en milieuprestaties van 16 banden in de maat 205/60 R16 en 16 andere producten in de maat 225/45 R17. De ADAC heeft een volledig nieuwe evaluatiemethode ontwikkeld die het mogelijk maakt om de sterke en zwakke punten op het gebied van rijveiligheid, prestaties en milieu specifiek te beoordelen.
Concreet heeft het eerste deel van de resultaten betrekking op rijveiligheid (70% van de eindscore) en combineert de scores voor gedrag op droog wegdek (30%), gedrag op nat wegdek (40%) en gedrag op sneeuw of ijs (30%). Het tweede deel heeft betrekking op de milieuprestaties (30% van de eindscore), waarbij rekening wordt gehouden met de volgende parameters: kilometrage (40%), bandenslijtage (20%), prestaties (20%), geproduceerd geluid (10%) en duurzame ontwikkeling (10%).
Een ruime keuze
In het bandengamma 205/60 R16 (Golf, Octavia, BMW 3-serie, Peugeot 308, enz.) zijn maar liefst 7 banden als ‘goed’ beoordeeld, wat betekent dat ze weinig van elkaar verschillen en allemaal betrouwbaar zijn. De Dunlop Winter Sport 5 en Michelin Alpin 6 presteren het best, maar ze worden gevolgd door de Goodyear UltraGrip 9+, die alleen op het gebied van geluid en ecologische voetafdruk tekortschiet. Continental en Hankook zijn ook betrouwbaar, net als Bridgestone en… Firestone (dat was minder verwacht, ondanks het feit dat het een ‘kwaliteitsmerk‘ is in plaats van een premiummerk. Een zeer aangename verrassing. Slechts twee banden worden hier afgeraden. Dit zijn de Lassa Snoways 4 en de Austone Athena SP-901, twee onbekende merken die er waarschijnlijk goed aan doen om onbekend te blijven…
Continental in de grotere maten
In het topsegment (225/45 R17) kwam de Duitse fabrikant Continental als beste uit de bus. De WinterContact TS870 is geclassificeerd als ‘goed’ in de zin dat hij zeer goed presteert op alle ondergronden, terwijl hij ook de beste kilometrage en een lage rolweerstand garandeert, wat het brandstofverbruik ten goede komt. De Michelin Alpin 6 (met de hoogste waardering voor milieuprestaties), de Goodyear Ultragrip Performance + en de Dunlop Winter Sport 5 komen daarna. De rest van de ranglijst wordt ingenomen door banden waarvan de prestaties als voldoende worden beoordeeld, met uitzondering van de Kormoran Snow, die als onbevredigend wordt beoordeeld, voornamelijk vanwege zijn hoge rolweerstand, te veel lawaai en te lage kilometrage.
Dit zijn allemaal redenen om met kennis van zaken naar de bandenspecialist te gaan, ook al moeten we niet vergeten dat vierseizoenenbanden ook een oplossing zijn voor de winter, ook al zullen ze nooit zo goed presteren in extreme omstandigheden als ‘echte’ winterbanden.
Bron www.gocar.be