BMW 520d 2024: uitzonderlijk zuinig

BMW_520d_1.jpg

Terwijl iedereen het heeft over elektrificatie, blijven zeker in grotere modellen dieselmotoren steeds een interessante optie. Zoals in de gloednieuwe BMW 5 Reeks, die met zijn 20d-motor onnavolgbaar zuinig is. Een plezier voor kilometervreters.

Ondanks het succes van SUV’s is het rijk van de traditionele koetswerkvormen en vooral dat van de grote berlines nog niet voorbij. Zeker bij de Duitse fabrikanten, die dit type auto blijven aanbieden, vooral de topmodellen van Audi, BMW en Mercedes. Een kwestie van tradities te verdedigen, maar ook te blijven voldoen aan een vraag die steeds minder uit Europa komt en steeds meer uit China en de Verenigde Staten. Dit geldt voor de nieuwe 5 Reeks die, naast zijn veel verfijndere en bijzonder elegante uiterlijk, aanzienlijk gegroeid is van de ene generatie naar de volgende: de nieuwe 5 Reeks ‘G60’ is bijna 10 cm langer dan zijn voorganger (de ‘G30’) en met 5,06 m is hij amper 2 cm korter dan de oude 7 Reeks.

Met het blote oog zie je het niet meteen, dankzij het talent van de designers, maar dit grotere formaat is er vooral voor de Chinese en Amerikaanse klanten die meer ruimte wensen op de achterbank, waar Europeanen minder aandacht aan besteden. In Europa is men zelfs verbaasd over deze groei. Maar BMW wijst erop dat een groot formaat eigenlijk alleen op het oude continent en in Japan een zorg is. Volgens het bedrijf uit München zijn de Verenigde Staten, China en Zuid-Korea de belangrijkste markten voor dit model en daar vragen klanten een steeds grotere 5 Reeks.

De nieuwe 5 Reeks is dus wat hoger gepositioneerd dan zijn voorganger. Niet enkel qua afmetingen, maar het geldt ook voor de uitrusting, de verfijning aan boord en de prestaties op de weg. Technisch gezien leent hij veel van de 7 Reeks, te beginnen met de ‘WE’-evolutie (voor ‘Weiterentwicklung‘ of ‘nieuwe ontwikkeling’) van de CLAR-architectuur. Beide rusten zelfs op een identiek chassis, met als enige verschil de koffer en de achterste overhang, die bij de 7 Reeks een stuk langer is. Doordat het voorste gedeelte identiek is, kon er bespaard worden op crashtests. Hetzelfde geldt voor de ophangingscomponenten en boordelektronica, en in die zin is het een win-winsituatie voor kopers van de 5 Reeks, die dus eigenlijk gewoon een iets kleinere 7 Reeks kopen.

Zeer verfijnd

Een snelle blik op het interieur laat zien hoe verfijnd dit model is, met een absoluut voorbeeldige afwerking en uitrusting die een echte limousine waardig is. Voor een meerprijs kan je hem krijgen met adaptieve ophanging, vierwielsturing, actieve rolstangen, enzovoort. Het is echter op het gebied van actieve rijhulp dat de 5 zijn grootste vooruitgang boekt, met name met de actieve rijstrookassistent die geactiveerd wordt door de ogen. Concreet betekent dit dat als de auto suggereert dat er van rijstrook kan worden gewisseld, een simpele blik in de achteruitkijkspiegel het manoeuvre bevestigt en de auto dat vervolgens uitvoert. Een andere innovatie is Park Assist Pro (optioneel, uiteraard), dat automatisch inparkeert en manoeuvreert over een afstand van maximaal 200 m. De functie kan worden bediend vanuit het passagierscompartiment of met een smartphone.

Vanbinnen kan je niet naast het immense hogeresolutiescherm kijken, dat in feite uit twee schermen bestaat: één van 12,3 duim (bestuurder) en het andere van 14,9 duim (middelste scherm). Het apparaat verenigt al het beste van de hedendaagse technologie, inclusief toegang tot een groot aantal toepassingen, zoals AirConsole, waarmee je videogames kunt spelen (met een smartphone als controller) terwijl je stilstaat, ook dankzij een krachtige 5G-verbinding om vloeiende beelden te garanderen. Tijden veranderen.

Gezellig interieur, gemiddelde binnenruimte

De essentiële functies zijn logisch gegroepeerd en de algemene presentatie is vergelijkbaar met die van Apple CarPlay of Android Auto, twee protocollen die ook geïntegreerd zijn. Dit zijn toepassingen die onze voorkeur uitdragen, simpelweg omdat Google-navigatie de referentie is en de prestaties ervan superieur zijn aan die van de geïntegreerde navigatie, zelfs wanneer deze laatste is aangesloten (met real-time verkeer). De nieuwste versie van iDrive is ook eenvoudig te bedienen, ondanks de overvloed aan functies. Dat is des te mooier, nu auto’s steeds geavanceerder worden en vaak labyrintische menu’s hebben die moeilijk te ontcijferen zijn. Dat is hier niet het geval, ook al zijn de haptische bedieningselementen rond de centrale draaiknop soms moeilijk te bedienen.

De binnenruimte kan, gezien de afmetingen van de nieuwe 5 Reeks, evenwel beter. Op de achterbank is er net voldoende plaats, terwijl de bagageruimte slechts 490 liter bedraagt.

De (nieuwe) zetels zitten zeer goed en bieden uitstekende ondersteuning. Ook achterin zitten de passagiers prima, maar lange ritten met een derde passagier kun je door de vorm van de bank en de imposante middentunnel wel vergeten.

Overvloed aan aandrijflijnen

BMW biedt een heel brede waaier aan aandrijvingen aan op de 5 Reeks. Het gamma omvat de 520i (208 pk), twee oplaadbare hybrideversies (de 530e met 299 pk en de 550e met 489 pk in vierwielaandrijving), de 520d met 150 of 197 pk (verkrijgbaar met achterwielaandrijving of xDrive) en ten slotte twee 100% elektrische versies – de i5 – met de eDrive 40 (tot 582 km actieradius) en de M60 xDrive (tot 516 km actieradius). En er komt nog meer: binnenkort wordt het aanbod aangevuld met de Touring-versie (break) en een zescilinder dieselversie.

Inderdaad, BMW blijft dieselmotoren aanbieden, omdat die volgens hen het meest geschikt blijven voor de behoeften van kilometervreters. Anachronistisch? Helemaal niet, en om onszelf daarvan te overtuigen hebben we voor deze testrit de 20d-versie uitgekozen, een versie die hier wordt aangeboden met een vermogen dat om fiscale redenen in bepaalde delen van het land beperkt is tot 163 pk (310 Nm koppel in plaats van 400 voor de 197 pk ‘volledige’ versie). Natuurlijk zijn ook de prestaties iets minder, met 8,3 seconden om van 0 naar 100 km/u te accelereren in plaats van 7,3 seconden. Deze aandrijflijn is altijd gekoppeld aan de automatische achtversnellingsbak en claimt een gecombineerd brandstofverbruik (WLTP) van 5,1 liter/100 km (134 g/km CO2).

We maakten een testrit van 2.400 km, voornamelijk op snelwegen, maar gedurende ongeveer 500 km ook over gemengde wegen en stadswegen. Dat leverde indrukwekkende resultaten op: een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 liter/100 km, met een minimum van 5,1 liter/100 km en, in meer veeleisende omstandigheden, 6,5 liter/100 km (in de stad). Met andere woorden, de grote 5 Reeks heeft de dorst van een mus, ongeacht de omstandigheden. Daarmee haalt de eigenaar een rijbereik van meer dan 1.000 km op een volle tank. Over lange afstanden blijft dat een onmiskenbaar voordeel van deze technologie, die BMW perfect onder de knie heeft.

Op de weg voel je niet dat er minder paarden aan boord zijn. Je komt immers nooit vermogen tekort. Wat ook verrassend is, is de kathedraalachtige stilte die aan boord heerst, met perfecte isolatie van alle geluidsbronnen. Zelfs wanneer de viercilinder tot het uiterste wordt gedreven, behoudt hij een gedempt geluid. De combinatie motor/versnellingsbak verdient ook lof, behalve het terugschakelen, dat een paar schokken vertoont. BMW heeft op dit gebied al beter gedaan. Op de weg blijft de 5 Reeks soeverein, want hij bereikt een prima balans tussen comfort en dynamiek met een vrij scherpe voortrein die de omvang van deze sedan totaal doet vergeten, zelfs bij afwezigheid van vierwielbesturing. De besturing daarentegen is minder overtuigend: het ontbreekt erg aan centrering (d.w.z. precisie rond het midden), waardoor je in een rechte lijn talloze kleine correcties aan het stuurwiel moet uitvoeren. Voor een reiswagen is dat jammer. We sluiten af met de demping, die zeer effectief bleek (comfort en ondersteuning), zelfs met de M Sport-ophanging gemonteerd op de testauto. Volledig bevredigend dus, behalve dus die besturing.

Duur, onvermijdelijk

Naarmate de 5 Reeks groter en groter wordt, wordt hij steeds minder betaalbaar. Het instapmodel begint bij 59.900 euro voor de 520i en 60.900 euro voor de 520d, wat niet niets is, zeker omdat er nog zo veel opties zijn. Deze omvatten metaallak (1.130 euro), het Travel Pack (comforttoegang voor 1.610 euro), het Comfort Pack (airconditioning voor en achter + verwarmde zetels, 2.800 euro), rijhulp (tussen 1.000 en 2.000 euro afhankelijk van de gekozen uitrusting) en het Harman-Kardon-audiosysteem, dat voor een vrij betaalbare prijs wordt geleverd (550 euro). Kortom, je moet ongeveer 10.000 of 15.000 euro extra uitgeven om je eigen auto op maat te krijgen.

Conclusie

De BMW 5 Reeks mag dan minder gericht zijn op Europeanen dan voorheen, het blijft een uiterst verfijnde sedan die de prestaties van een limousine bijna evenaart. Minpunten noemen is een bijna onmogelijke oefening, behalve dan het weggedrag, dat meer aandacht vraagt van de ontwikkelaars, wetende dat ook dit een vrij typische BMW qua architectuur is. Voor de rest blinkt de nieuwe 5 Reeks uit in comfort, terwijl de (kleine) dieselmotor perfect bij de tijd blijft voor zware bestuurders, met een niveau van verfijning, prestaties en vooral brandstofverbruik dat bewondering afdwingt. Je zou bijna gaan twijfelen tussen een 5 en een 7.

Bron www.gocar.be

BMW_520d_1.jpgBMW_520d_2.jpgBMW_520d_3.jpgBMW_520d_4.jpgBMW_520d_5.jpgBMW_520d_6.jpg