Onderzoek: bijna helft van Belgen weet niet welke auto te kopen.

welkeautokiezen.jpg

De afgelopen jaren is de aankoop van een auto steeds moeilijker geworden. Door de opkomst van de elektrische auto, het dieselbashen, de lage-emissiezones en de nieuwe fiscaliteit is het best ingewikkeld om de juiste keuze te maken. Uit een onderzoek dat Ipsos op vraag van Toyota uitvoerde op onze markt blijkt dat Belgen meer dan ooit besluiteloos zijn bij de aankoop van een auto.

Januari blijft een belangrijke maand voor de autoverkoop. Hoewel er geen Autosalon is, kun je wel van heel wat kortingen genieten. Bovendien geven de verschillende wetswijzigingen (LEZ, verkoopstop voor de meest vervuilende krachtbronnen, een EV-premie in Vlaanderen enzovoort). Uit het Ipsos-onderzoek blijkt dat de belangrijkste criteria van kopers – in volgorde van belang – de aankoopprijs, het verbruik en de betrouwbaarheid van het merk zijn. Waarschijnlijk was de keuze nog nooit zo rationeel.

Moeilijk voor particulieren

De huidige transitie van de automarkt lijkt vooral moeilijk voor particuliere kopers: maar liefst 44 procent van de respondenten geeft aan onzeker te zijn over de aankoop van een auto en bijna een op de twee particulieren ervaart de zoektocht naar een nieuwe wagen zelfs als ‘moeilijk’ en complexer dan tien jaar geleden. De overvloed aan informatie over auto’s maakt de keuze niet eenvoudiger: meer dan 30 procent van de deelnemers voelt zich verloren tussen al het (fake?) nieuws.

Volgens Ipsos leidt dit tot uitstelgedrag: een op de drie privé-consumenten die van plan waren om een auto te kopen binnen de twee jaar, stelt deze aankoop uit. Dat is vooral te wijten aan de te hoge prijzen (70 procent), maar ook aan de angst om de verkeerde aandrijving of batterijtechnologie te kiezen bij elektrische auto’s (50 procent).

De motor, een lastige keuze

De keuze van de motor is complex en ondanks het vooruitzicht van een mogelijk verbod op verbrandingsmotoren over enkele jaren, geven bijna vier op de tien mensen (37 procent) de voorkeur een benzinewagen. Een kwart van hen heeft liever een hybride (27 procent), terwijl 17 procent van de respondenten naar een diesel of een elektrisch model kijkt.

De elektrische auto blijft blijkbaar intrigeren en angst inboezemen. De belangrijkste obstakels blijven de hoge prijs (56 procent), het beperkte rijbereik (59 procent) en de oplaadtijd van de batterij, die als te lang wordt beschouwd (59 procent). Ook blijkt de helft van de Belgische consumenten niet op de hoogte van de voordelen van elektrische auto’s, waaronder de nieuwe aankooppremie (Vlaanderen) en de lagere belastingen (Brussel en Wallonië).

Tot slot toont het onderzoek van Ipsos en Toyota aan dat de Belgen gehecht blijven aan nieuwe auto’s: 50 procent verkiest een nieuwe auto’s en minder dan 30 procent een tweedehands. Over het algemeen wordt de keuze voor een tweedehandsauto ingegeven door de lagere aankoopprijs.

Bron www.gocar.be

welkeautokiezen.jpg