BMW 5 Reeks Touring is er meteen ook als elektrische i5

BMW_5_1.jpg

De dagen van je tuinafval in de koffer van je nieuwe 5 Reeks sedan zitten proppen, zijn officieel voorbij. BMW trakteert zijn E-segmenter namelijk op een nieuwe Touring-versie — of break, voor de leken. Die komt niet alleen naar de reguliere 5 Reeks want jawel: ook de elektrische i5 mag meegenieten.

Een klein jaar geleden stond de BMW-ereld even op zijn kop, want toen werd de nieuwe 5 Reeks gelanceerd. Die pakte niet alleen uit met een vlijmscherp nieuw design maar was er voor het eerst ook als zuiver elektrische i5. Dat was trouwens ook niet het enige interessante, want daarnaast bleef de 5 Reeks verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren en kregen we niet één maar twee plug-inhybrides voorgeschoteld… Maar tussen dat alles, was er toch nog één belangrijke versie die ontbrak.

KNAPPER DAN DE BERLINE?

Op de breakversie van de 5 Reeks bleef het wachten, tot nu dus. Dit is namelijk de nieuwe 5 Reeks Touring en zoals je wel had verwacht, koppelt die het inmiddels gekende front aan een hogere kont. Die pronkt nog steeds met een licht schuin aflopende achterruit terwijl de achterlichten hier over klassieke L-elementen beschikken — in tegenstelling tot de platte blokken van de 5 Reeks berline. Misschien wel daardoor gaat de Fünfer als Touring wat ons betreft iets gebalanceerder ogen, al blijven de buitenmaten verder identiek. Zo is ook de break tien centimeter langer dan zijn voorganger, goed voor een totale lengte van maar liefst 5,06 meter.

Ondanks die extra lengte gaat de kofferruimte er maar beperkt op vooruit, of toch op het eerste gezicht. Zo biedt de nieuwe 5 Reeks Touring maar 10 liter meer dan zijn voorganger, goed voor 570 liter in totaal. Leg je de achterbank plat, dan beschik je over 1.700 liter aan kofferruimte en dat is zelfs precies even veel als de uitgaande generatie al wist te bieden. Let wel: die liters krijg je onafhankelijk van de aandrijflijn, dus de kofferruimte blijft onveranderd achterin de elektrische i5 en de plug-inhybrides. Daar is dus de winst te zoeken, want de uitgaande break met stekker hield het op 430 liter.

ELEKTRO-BREAK MET RUIM 600 PK

Over de aandrijflijnen gesproken: die zijn best herkenbaar als je de reguliere 5 Reeks of i5 gewend bent. Om met die laatste te beginnen kan je de elektrische Touring dus ook krijgen als oppermachtige M60, die maar liefst 601 pk en 850 Nm koppel verdeelt over de vier wielen. Hij snelt ermee naar de 100 km/u in 3,9 seconden — één tiende trager dan de i5 M60 berline. Neem je echter genoegen met een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden, dan kan je kiezen voor een eDrive40 met 340 pk en 430 Nm koppel op de achteras.

Allebei halen ze hun stroom uit een accu van 81,2 kWh, waar de eDrive40 hoogstens 560 kilometer mee kan rijden volgens de WLTP-cyclus. Dat komt neer op een verlies van 22 kilometer ten opzichte van zijn lagere broertje maar de sterkere i5 M60 beperkt dat tot 10 kilometer minder: die haalt in breakvorm 506 kilometer. Nadien laden ze op aan snelheden tot 205 kW — of in mensentaal: in een half uurtje gaat de laadtoestand van 10 naar 80 procent.

GEEN BENZINE, WEL ZES-IN-LIJN

Is een zo groot mogelijk rijbereik echter wat je zoekt, dan kan je de 5 Reeks Touring natuurlijk nog steeds met een verbrandingsmotor bestellen. Zo is hij er als 520d en als 520d xDrive, waarbij respectievelijk de voor- of de vier wielen aangedreven worden door een mildhybride 2.0-liter dieselmotor met 197 pk en 400 Nm koppel. Over de 520i op benzine blijft het voorlopig stil voor de break, maar BMW belooft wel dat er deze zomer een zes-in-lijnmotor op diesel aan zit te komen. Vind je ook daar niet je gading, dan komen er ook twee plug-inhybrides waar we nog niet veel over mogen weten — maar vermoedelijk gaat het om de 530e en de 550e.

Bron www.autofans.be

BMW_5_1.jpgBMW_5_2.jpgBMW_5_3.jpgBMW_5_4.jpgBMW_5_5.jpg