BMW Vision Neue Klasse X: volgende iX3 onthuld
BMW introduceert een nieuwe generatie elektrische auto’s, de Neue Klasse. Na het concept van een sedan die onthuld werd op het salon van München, gaat BMW een stap verder met een SUV: de BMW Vision Neue Klasse X. Dit is een voorsmaakje van de volgende iX3.
Klinkt Neue Klasse je bekend in de oren? In 1961 debuteerde de BMW 1500 op het salon van Frankfurt. Het was toen het allereerste model van de Neue Klasse, die de nieuwe designtaal van de constructeur inluidde, gebruikt tot in de jaren negentig, net voor het tijdperk van Chris Bangle.
Vandaag is BMW terug met een nieuwe Neue Klasse, die ook een revolutie inluidt. Stilistisch, maar vooral technisch, want de Neue Klasse omvat een gloednieuwe architectuur die gebruikt zal worden voor alle toekomstige elektrische modellen. Concreet gaat het om een platform met batterijpakketten van 75 tot 150 kWh, en een laadnetwerk van 800 volt dat laadvermogens tot 270 kW toelaat. De Neue Klasse-modellen gebruiken cilindrische cellen die BMW zelf ontwikkeld heeft, een technologie die 30 procent meer energie levert binnen dezelfde afmetingen als de huidige prismatische cellen. Qua motoren gaat het om vermogens van 268 tot 1.341 pk, wat betekent dat een toekomstige iM3 (of iM5) met maximaal vier motoren mogelijk is (één per wiel).
Toekomstige iX3
Tot nu toe heeft BMW het prototype van een Neue Klasse sedan onthuld, mogelijk de volgende 3 Reeks. Maar het merk gaat nog een stap verder en onthult nu de Neue Klasse SUV, die de vorm heeft van een cross-over in de middenklasse. De BMW Vision Neue Klasse X is ontworpen voor bestuurders met een actieve levensstijl. Het design combineert een strak ontwerp aan de buitenkant met een helder en ruim interieur. “De BMW Vision Neue Klasse X is een voorproefje van de Neue Klasse X-modellen. Voor de veelzijdige en avontuurlijke wagens gelden dezelfde principes: elektrisch, digitaal en circulair”, aldus Adrian van Hooydonk, BMW Group Head of Design.
Behalve met hun stijl, onderscheiden de BMW-modellen van de Neue Klasse zich ook met hun elektronische architectuur, die volledig nieuw is en tien keer meer rekenkracht heeft. Dit wordt bereikt door 24 CPU’s te vervangen door slechts vier ‘supercomputers’, wat niet alleen de snelheid van de informatieverwerking ten goede komt – voor rijhulpsystemen – maar ook de kosten en de complexiteit van de onderdelen verlaagt.
Ongeziene interface
De supercomputers tonen ook aan hoe ver de digitalisering in auto’s gaat. De Vision Neue Klasse X gaat mee in deze evolutie, vooral met zijn verbazingwekkende Panoramic Vision-interface waarbij het instrumentenpaneel lijkt op een ‘bodemloze put’ onderaan het dashboard. Informatie wordt over de hele breedte van het interieur weergegeven, terwijl de geavanceerde spraakbesturing van BMW’s Intelligent Personal Assistant (uiteraard met veel AI) de bediening van de auto intuïtief en moeiteloos maakt. Informatie uitwisselen staat centraal in de Vision Neue Klasse X. Zo heeft hij een verlicht radiatorrooster dat als scherm dient, om bijvoorbeeld de laadstatus of andere elementen te tonen.
De BMW-ontwerpers zijn ook trots op het HYPERSONX WHEEL, een geluidservaring die volledig aanpasbaar is, zodat elke gebruiker ‘zijn’ geluid kan bepalen. Nuttig? Het lijkt een leuk idee, maar of het echt gebruikt zal worden? Bij een elektrische auto draait het toch allemaal om stilte. Je kunt je dus afvragen of het genereren van geluid niet contraproductief is. De klanten hebben hierin het laatste woord.
Tot slot vallen in het interieur ook de materiaalkeuze en de vormen op. BMW gebruikt voornamelijk gerecycleerde materialen voor de stoffen en het merk lijkt niet van plan om de optie ‘lederen zetels’ nog aan te bieden, wegens de ecologische voetafdruk. Ook het materiaal van de interieuroppervlakken is volledig gemaakt van planten en mineralen, en dus fossielvrij. Waarom ook niet? De vorm van de zitbank is ook intrigerend: die lijkt zo uit de woonkamer te komen.
Wanneer?
De Vision Neue Klasse X is niet zomaar een droombeeld. Deze auto zal vanaf 2025 geproduceerd worden in de Hongaarse BMW-fabriek. Het ontwerp lijkt al vast te staan, ook al blijven bepaalde details nog erg onzeker, zoals de logo’s op de zijkanten of de achteruitkijkcamera’s. Een ‘prototypegadget’ volgens een BMW-medewerker tijdens de onthulling, maar niet per se nuttig of functioneel in de realiteit.
Deze technologische basis wordt voor meerdere modellen gebruikt, zoals de 3 Reeks. Tegen het einde van het decennium lanceert BMW vier andere modellen van de Neue Klasse. Geruchten maken gewag van een i1, een i2 en een iX4.
Bron www.gocar.be