Vernieuwde Audi Q7 en Q8 krijgen groter elektrisch rijbereik als plug-in

audi_q8_facelift_plug_in_2024_1.jpg

Audi scherpte zijn grootste SUV’s - de Q7 en de Q8 - al aan en nu zijn ook hun plug-inhybride-versies aan de beurt. Daarbij wordt de batterijtechnologie grondig onder handen genomen voor een groter rijbereik, maar daar blijft het niet bij. Ook het vermogen krijgt een boost ten opzichte van voorheen.

De Audi’s Q7 en Q8 kregen zopas een facelift — inderdaad: voor de tweede keer alweer. Die pakte uit met nieuwe voor- en achterbumpers en opgefriste technologie, maar één stuk technologie ontbrak daarbij nog. Zo waren beide SUV’s sinds de facelift niet meer verkrijgbaar als plug-inhybride, maar daar komt nu verandering in.

GROTERE BATTERIJ

De plug-inhybride komt er weer in twee smaakjes: als 55 TFSI e en als 60 TFSI e. Onder de motorkap krijgen ze allebei dezelfde 3.0-liter zescilinder benzinemotor als voor de facelift, goed voor 340 pk. Die krijgt bijstand van een compacte elektromotor met een maximaal vermogen van 177 pk en 460 Nm koppel. Een nieuwe vloeistofgekoelde en krachtigere batterij zit onder de koffervloer met een capaciteit van 25,9 kWh en die biedt een range van tot 90 kilometer. Opladen gebeurt wel nog steeds aan maximaal 7,4 kW, en duurt dus ongeveer 3 uur 45 minuten.

Het systeemvermogen van beide modellen krijgt ook een duwtje in de rug. Zo biedt de 55 TFSI voortaan 394 pk ten opzichte van 381 pk voorheen. Daarmee ga je al in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u maar is dat nog niet genoeg, dan is er ook nog de krachtigere 60 TFSI e quattro. Die heeft een nieuwe elektromotor gekregen en samen met de zescilinder zorgt dat voor een systeemoutput van 490 pk, of 34 pk meer dan voor de facelift. Daarmee haalt hij de 100 km/u in 5 seconden.

Bron www.autofans.be

audi_q8_facelift_plug_in_2024_1.jpgaudi_q8_facelift_plug_in_2024_2.jpgaudi_q8_facelift_plug_in_2024_3.jpg