BMW i4 facelift brengt nieuwe, vierwielaangedreven motorisatie
BMW’s 4-gamma is weer compleet. Na de facelift van de 4 Reeks Coupé en Cabriolet bleef het namelijk even wachten op een vernieuwde Gran Coupé, maar die krijgen we nu te zien. In één klap steekt BMW daarbij ook diens elektrische versie in een nieuw jasje: de i4.
Begin dit jaar trakteerde BMW zijn 4 Reeks op een facelift, maar niet elke 4 Reeks mocht daar al van genieten. Zo kregen de tweedeurs Coupé en Cabriolet wel opgefriste looks aangemeten, en zelfs sportieve telg M4 kreeg dezelfde behandeling. Dat gold echter niet voor de Gran Coupé, de nochtans best populaire vijfdeurs versie. Nee, die moest wachten tot BMW klaar was om ook de elektrische i4 onder handen te nemen.
COPY-PASTE COUPÉ EN CABRIO
Dat is nu dus gebeurd, want dit zijn de BMW 4 Reeks Gran Coupé en i4 in gefacelifte vorm. Heel verrassend zijn hun uiterlijke wijzigingen alvast niet, want ze krijgen gewoon dezelfde scherpe koplampen mee als hun coupé- en cabriobroertjes. Dat zijn er van de LED-matrixsoort om door middel van ontelbare pixeltjes tegenliggers niet te verblinden, en de nieuwe achterlichten van topversies M440i en i4 M50 beschikken zelfs over heuse laserlight-technologie. Die twee M-performanceversies krijgen trouwens ook een grille mee met verticale lamellen — al zijn die in het geval van de elektrische versie nog steeds gesloten.
Binnenin moet je nog harder gestudeerd hebben om het verschil te spotten. Zo steekt BMW het design van de ventilatieroostertjes in een nieuw jasje en krijgen de basisversies blijkbaar een nieuw tweespaaks stuurwiel — al krijgen we dat jammer genoeg niet in de beelden te zien. Achter dat stuurwiel vinden we nog steeds het gekende *Curved Display’ maar dat biedt nu een thuis aan BMW’s nieuwe iDrive 8.5-infotainmentsysteem. In het geval van de elektrische i4 bevat dat systeem ook een verbeterde routeplanner die je op basis van je rijbereik langs de juiste laadpaal stuurt.
VIERWIELAANDRIJVING ZONDER M
Dat rijbereik blijft nagenoeg onveranderd want onderhuids krijgen de verschillende i4-modellen gewoon dezelfde batterijen mee als voorheen. Het aanbod begint dus bij een 67 kWh-accu voor instapper eDrive35 en een exemplaar van 80,7 kWh voor alle andere varianten. Daar komt wel één variantje bij en dat is een vierwielaangedreven i4 xDrive40. Die plaatst zich dankzij 401 pk aan vermogen tussen de achterwielaangedreven eDrive40 met 340 pk en de machtige i4 M50 xDrive met 544 pk. Qua rijbereik moet die xDrive40 zijn bijna-naamgenoot dan wel laten voorgaan, want de eDrive40 blijft de verst rijdende i4 met tot 600 kilometer range.
Binnen het gamma van de 4 Reeks Gran Coupé met verbrandingsmotoren vinden we dan weer geen nieuwe namen, dus daar begint het aanbod nog steeds met een 420i die 184 pk uit een 2.0-litermotor haalt. Diezelfde motor produceert in de 430i xDrive 245 pk en stuurt zijn vermogen, zoals de naam al doet vermoeden, niet naar de achter- maar naar de vier wielen. Bovenaan het benzinegamma staat de M440i xDrive met zijn 374 pk sterke zes-in-lijn en dieselen kan ook, met de 420d met 190 pk of de 430d xDrive met 286 pk.
De vernieuwde i4 en 4 Reeks Gran Coupé gaan vanaf juli 2024 in productie. Prijzen hebben we op dit moment nog niet.
Bron www.autofans.be