Vierseizoensbanden: verkoop stijgt, maar zijn ze wel te vertrouwen?
Nu de winter geleidelijk terugkeert, schiet de verkoop van vierseizoensbanden in België omhoog. De verkoop is zelfs met 20% gestegen tegenover vorig jaar. Maar mag je deze banden, die veelzijdiger en praktischer zouden zijn, wel vertrouwen?
Sinds enkele jaren wint de vierseizoensband, die bij Amerikaanse automobilisten al veel langer bekend is, terrein in Europa. Natuurlijk zijn de specificaties hier totaal anders dan aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Maar de groeiende populariteit van de vierseizoensbanden spreekt boekdelen over veranderingen in de consumptiegewoonten bij auto’s. Dat is bijvoorbeeld ook het geval voor de automatische versnellingsbak.
Het is een feit dat consumenten, naast rijcomfort, steeds meer zoeken naar het financieel meest voordelige compromis. Dit blijkt ook uit de GIPA Driver Survey, die toont dat de kosten de belangrijkste factor waren bij de bandenkeuze (69% van de Belgische automobilisten). Hoewel hij iets duurder is dan bijvoorbeeld een zomerband, voldoet de vierseizoensband aan dit criterium, omdat hij de kosten van een bandenwissel of -opslag overbodig maakt die inherent zijn aan het gebruik van zomer- en winterbanden.
Goed voor alles?
Het bijzondere aan vierseizoensbanden is dat hun prestaties niet drastisch verminderen wanneer de temperatuur onder 7°C zakt, zoals wel gebeurt bij zomerbanden. Het rubber in deze banden bevat silica en andere verbindingen die ervoor zorgen dat het rubber zijn elasticiteit behoudt, terwijl het loopvlak een aangepast profiel heeft (vaak met een richting, dus pijlvormig) en lamellen (ook te vinden op winterbanden) die meer grip bieden op sneeuw en ijs. In Europa zijn alle vierseizoensbanden voorzien van een label en moet op de zijwand het kleine 3PMSF-logo staan (een sneeuwvlok op een berg), dat in feite certificeert dat de band minimale prestaties in winterse omstandigheden garandeert. Ontbreekt het? Weiger dan de band, het is geen ‘echte’ vierseizoensband.
Omdat de markt erom vraagt, is het assortiment vierseizoensbanden uitgebreid met een aantal nieuwe producten. Ze hebben ook aan prestaties en levensduur gewonnen, wat enkele jaren geleden nog hun zwakke punt was (vooral de levensduur). Dit betekent echter niet dat vierseizoensbanden geschikt zijn voor alle doeleinden. Wie zich in de bergen begeeft of blootgesteld wordt aan sneeuwval, moet winterbanden blijven kopen, omdat ze in deze omstandigheden veel comfortabeler zijn. Dit is het geval voor automobilisten in de provincies Luik, Luxemburg en zelfs Limburg.
Wanneer je banden koopt, moet je je bewust zijn van hoe ze gebruikt zullen worden en in welke omgeving. Ook als je veel rijdt (meer dan 30.000 km per jaar), is het een goed idee om je banden te wisselen, want hoewel ze zijn verbeterd, is de levensduur van vierseizoensbanden nog altijd iets minder goed, ook al bieden producten van merken zoals Michelin en Continental op dat vlak verbazingwekkende resultaten. Op lange afstanden zijn vierseizoensbanden economisch dus niet de beste keuze.
Stabiele prijzen
Hoewel de prijzen van banden de afgelopen jaren sterk gestegen zijn (door de inflatie), zijn de prijzen dit jaar stabiel gebleven en met slechts 1 tot 2% gestegen. Vroeger liepen de stijgingen soms op tot 20 à 30%. Dit is dus goed nieuws voor automobilisten. De omschakeling naar de wintertijd is een goed ijkpunt om van zomer- naar winterbanden te wisselen. Als je besluit om voor vierseizoensbanden te kiezen, vergeet dan niet om de bandenspecialist te vertellen over je gebruikelijke rijomstandigheden. Hij of zij kan je zeker begeleiden en feedback geven over de verschillende merken en modellen.
Bron www.gocar.be