Winter is terug: deze 5 pechgevallen komen het vaakst voor in België
Het koude weer keert stilaan terug, en daarmee krijgen ook de mecaniciens het zwaar te verduren. De eerste problemen laten niet lang meer op zich wachten. Maar wat zijn de meest voorkomende pechgevallen door de kou in België? En vooral, hoeveel kost het om ze te herstellen? Een onderzoek brengt duidelijkheid.
De winter is terug en de koude verhoogt het risico op ongevallen, maar ook op pech. Volgens Touring hebben twee op de tien Belgen al eens pech gehad tijdens de winterperiode en is één op de tien betrokken geweest bij een ongeval. Toch denken de Belgen dat ze goed voorbereid zijn: van de 3.500 ondervraagden vindt 70% dat hun auto klaar is voor de winter, maar slechts de helft voert een wintercheck uit en 56% gebruikt winterbanden.
Hoewel sommige pechgevallen regelmatig voorkomen, zijn ze vaak duur om te verhelpen. Te duur zelfs, want uit een recent onderzoek van Carly, de specialist in OBD-toestellen (die gebruikt worden om aan te sluiten op de computer van de auto), bleek dat Belgen vaak 20% te veel betalen voor herstellingen en onderhoud van hun auto.
Meest voorkomende pechgevallen
Met de winter voor de deur heeft Carly zijn databases opnieuw geopend en geanalyseerd, met name de gegevens die door de OBD-toestellen verzameld worden. De specialist kon een lijst opstellen van de meest voorkomende pechgevallen bij Belgische automobilisten in de winter. Carly wijst erop dat sommige automerken meer getroffen worden dan andere. Dit zijn onder andere Renault, Peugeot en Citroën, maar ook premiummerken zoals BMW en Audi.
Zoals verwacht, heeft het meest voorkomende probleem bij koude of temperaturen onder nul te maken met de capaciteit van de batterij. Dit kan het starten bemoeilijken, vooral bij oudere auto’s. Interessant is dat Carly ook een indicatie geeft van de herstellingskosten. En dit kan als een verrassing komen, aangezien een nieuwe batterij tussen de 100 en 400 euro kost voor de krachtigste exemplaren.
Starten of verwarmen
Het op een na meest voorkomende probleem dat Carly rapporteert, zijn startproblemen te wijten aan de alternator of gloeibougies in dieselwagens. Volgens de industrie komt dit vooral voor bij dieselauto's. Volgens de industrie geldt dit vooral voor merken als Opel, Ford en Volkswagen. En ook hier kunnen de kosten oplopen: een alternator kost tot 600 euro. Gloeibougies kosten 200 euro.
Net zo vervelend als het koud is, zijn storingen met de verwarming, die op de derde plaats in de top vijf staan. Dit is een gevaarlijke situatie, want het maakt de bestuurder moe of afgeleid. Herstellingen kosten tussen de 150 en 400 euro en komen het meest voor bij Citroën, Fiat en Nissan.
En de remmen?
Dan volgen defecten aan het remsysteem. Dit komt meestal door koude en vochtige omstandigheden waardoor de remvloeistof bevriest of de remblokken sneller slijten. Ook hier kunnen herstellingen tussen 200 en 600 euro kosten.
Het vijfde pechgeval ten slotte wordt veroorzaakt door bevroren koelvloeistof of diesel. Dat laatste komt echter steeds minder voor, omdat oliemaatschappijen in de herfst sowieso het dieselmengsel en zelfs de benzine veranderen en additieven toevoegen die tegen de kou kunnen. Maar als de auto toch stilvalt, kost dat tussen de 100 en 250 euro. Zoals je kunt zien, bestaan er pechgevallen in allerlei soorten en maten. En het is waarschijnlijk nuttiger dan je denkt om je auto te laten nakijken voor het koud wordt. Zo verspil je geen tijd en bespaar je waarschijnlijk ook geld.
Bron www.gocar.be