Is het debacle van de elektrische auto eigenlijk een politieke crisis?

EV_Debacle.png

De elektrische auto verkeert in zwaar weer. Experts wijzen vaak naar strategische en economische misstappen van westerse autofabrikanten en hun falen om betaalbare elektrische modellen te produceren. Maar die verklaring schiet tekort. De huidige crisis in de auto-industrie is vooral een politieke crisis. Dit is waarom.

Het is bekend: de elektrische auto zit in zak en as. De verkoop daalt door een gebrek aan betaalbare modellen, terwijl westerse fabrikanten worstelen om de Chinese concurrentie, die inmiddels een flinke voorsprong heeft, bij te benen. Het probleem is complex en een oplossing lijkt voorlopig veraf, zeker nu de Verenigde Staten – de op één na grootste automarkt ter wereld – overweegt belastingvoordelen voor elektrische auto’s en subsidies voor fabrikanten, die de transitie en investeringen ondersteunen, af te schaffen.

Volgens sommige waarnemers ligt de oorzaak van de crisis niet bij economische of strategische fouten van fabrikanten, maar bij politieke keuzes. Dat is althans de visie van Gerhard Schürmann, CEO van Emil Frey, de grootste dealergroep van Europa met maar liefst 650 verkooppunten. Dit Zwitserse bedrijf is actief in landen als Frankrijk, Duitsland, Polen én België, waar het onder andere Renault- en Volkswagen-dealers runt, naast netwerken zoals Autosphere en Neri. Een echte gigant!

Te snel voor de klant?

In een interview met L’Écho/De Tijd neemt Gerhard Schürmann geen blad voor de mond. Volgens hem is de huidige crisis “een politieke, geen economische kwestie”. Hij stelt bovendien dat “de omschakeling naar volledig elektrisch te snel gaat voor de klant”. Toch blijft hij ervan overtuigd dat de auto een centrale rol speelt in het leven van de consument. Mensen hebben een auto nodig om te werken en zich te verplaatsen. Onze huidige levensstijl, benadrukt hij, is grotendeels afhankelijk van de beschikbaarheid van voertuigen – elektrisch of met verbrandingsmotor.

Maar de man deelt ook zijn visie op de huidige crisis. Volgens hem is de overstap van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen niet ingegeven door de markt, maar door politieke beslissingen. Klanten, zegt hij, voelen zich gedwongen en willen zelf kunnen kiezen. Gerhard Schürmann benadrukt dat de technologische veranderingen te snel worden doorgedrukt, terwijl meningen meer tijd nodig hebben om te veranderen. “Het gaat te snel en sluit niet aan bij de huidige vraag,” voegt de sterke man van Emil Frey daar aan toe. Het probleem zit volgens Schürmann niet in de elektrische auto zelf, maar in het te strakke tijdschema voor de transitie, terwijl de infrastructuur nog niet op orde is. De oplossing? Minder druk uitoefenen en de verandering over een langere periode spreiden.

Minder snel dan gedacht, die Chinezen

Volgens de CEO van Emil Frey is de vrees voor een massale Chinese invasie op de Europese automarkt, zoals voorspeld, overdreven. Het lanceren van een merk vraagt volgens hem namelijk meer dan alleen goedkope modellen aanbieden. Klanten die 20.000 tot 40.000 euro investeren, willen garanties: zekerheid over restwaarden, een betrouwbaar servicenetwerk en toegang tot onderdelen. Schürmann benadrukt dat zelfs Japanse en Koreaanse fabrikanten Europa niet “overspoelden”. Ze moesten jarenlang vertrouwen opbouwen voordat ze hun plek veroverden, en dat kostte tijd.

Tot slot sprak Gerhard Schürmann over het dealermodel en de opkomst van online verkopen. Moet de traditionele dealer zich zorgen maken? Absoluut niet, stelt hij. Volgens Schürmann is een online aanwezigheid vooral bedoeld om het algoritme van Google tevreden te stellen en zichtbaar te blijven. Kopers die tienduizenden euro’s investeren, willen hun auto nog steeds in het echt zien en ervaren. De conclusie is duidelijk: garages, dealers en agenten hebben nog steeds een sterke toekomst voor zich.

Bron www.gocar.be

EV_Debacle.png