Arizona-regering maakt (fake) plug-inhybrides opnieuw fiscaal aantrekkelijk

Fake_Plug-in_Hybrid.jpg

Het was wachten op duidelijkheid over de aankondiging van de Arizona-regering om de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides te verlengen. De koerswijziging is ingrijpend, want de auto’s die sinds 2019 bekendstaan als ‘fake hybrides’ worden opnieuw fiscaal aftrekbaar. Zal deze opvallende wending de opmars van de elektrische wagen afremmen?

Omdat bedrijven en zelfstandigen twijfelen om over te stappen op elektrische wagens, had de Arizona-regering eerder al aangegeven dat ze de aftrekbaarheid van plug-inhybrides zou behouden, in een of andere vorm. Oorspronkelijk was gepland dat de fiscale aftrek zou uitdoven: 100% tot juni 2023, daarna 75% in 2024, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% vanaf 2028. De vorige regering wilde bedrijven duidelijk richting elektrische aandrijving duwen – de enige aandrijfvorm die dan nog 100% aftrekbaar bleef.

Maar dat scenario wordt niet gevolgd. De nieuwe regering heeft een akkoord bereikt en verduidelijkt nu de uitgebreide voorwaarden voor de aftrekbaarheid van plug-inhybrides voor de komende jaren. En er zitten enkele (grote) verrassingen bij.

Fake hybrides weer aftrekbaar

Onze collega’s van Fleet onthulden de details van deze maatregel. Tot nu toe werd aangenomen dat de regering de huidige technische voorwaarden die recht geven op aftrekbaarheid zou blijven toepassen. Zo mocht de theoretische uitstoot van een ‘echte’ plug-inhybride niet meer dan 50 g/km bedragen én de batterij moest voldoende capaciteit hebben, met een verhouding van minstens 0,5 kWh per 100 kg gewicht.

Maar die regels verdwijnen binnenkort. Voor wagens die voldoen aan de Euro 6e-bis-norm geldt vanaf 1 januari 2025 met terugwerkende kracht een nieuwe regeling voor de aftrekbaarheid. Voertuigen die 50 g/km of minder uitstoten, blijven 100% aftrekbaar (fossiele brandstofkosten zijn slechts 50% aftrekbaar tot eind 2027, daarna niet meer). In 2027 daalt het algemene aftrekpercentage lichtjes tot 95%.

De grote verandering zit bij de plug-inhybrides met een uitstoot tussen 51 en 75 g/km. Die worden namelijk opnieuw aftrekbaar. Niet voor het volle pond zoals de modellen onder 50 g/km, maar toch: ze worden aftrekbaar tot maximaal 75% tot eind 2027. Daarna daalt het plafond naar 65% in 2028, 57,5% in 2029 en 0% in 2030. Voor brandstofkosten geldt hetzelfde als bij modellen tot 50 g/km. Voor voertuigen die meer dan 75 g/km uitstoten, verandert er niets: die blijven als fake hybrides uitgesloten van fiscale aftrek. Voor hen wordt de CO₂-uitstoot dus vermenigvuldigd met 2,5 voor de berekening.

Voor voertuigen die niet aan de Euro 6e-bis-norm voldoen, blijven de bestaande aftrekregels gelden. De nieuwe regeling treedt voor hen pas op 1 januari 2026 in werking.

100.000 elektrische auto’s minder?

Het is duidelijk: het fiscale kader voor plug-inhybrides is sterk versoepeld. En dat valt niet bij iedereen in goede aarde. In een reactie aan De Tijd laat sectororganisatie EV Belgium weten dat deze beslissing de groei van de elektrische wagen zal afremmen. Volgens berekeningen van EV Belgium zal dit leiden tot 95.000 extra plug-inhybrides op de Belgische wegen – en 100.000 minder elektrische wagens. EV Belgium beschuldigt de Belgische overheid ervan haar klimaatverantwoordelijkheid niet te nemen. En daar hebben ze misschien wel een punt. Een plug-inhybride is feitelijk een ‘dubbele wagen’ (thermisch en elektrisch), wat de ecologische voetafdruk bij de productie, het gebruik (veel bestuurders rijden amper elektrisch, waardoor de batterij tot niets dient) en de recyclage vergroot.

Er is nog een andere reden voor deze versoepeling: anticiperen op de nieuwe Europese uitstootnorm die strenger is voor plug-inhybrides. In 2026 worden de CO₂-uitstootcijfers herzien – precies omdat bestuurders te weinig opladen – en zullen die cijfers verdubbelen of verdrievoudigen voor bestaande modellen. De nieuwe bovengrens van 75 g/km betekent in feite dat België het bestaande systeem verlengt. Bedrijfswagens met een uitstoot boven 75 g/km volgend jaar (door de Europese herziening dus) zullen in België toch nog voor 75% aftrekbaar blijven. Dat maakt het plaatje niet eenvoudiger – en wordt een stevige kluif voor boekhouders en fleetbeheerders.

Bron www.gocar.be

Fake_Plug-in_Hybrid.jpg