Audi A6: ook verkrijgbaar als sedan

Audi_A6_01.jpg

Wat een elegantie! Audi licht de sluier op van zijn nieuwe A6-berline. Het design sluit nauw aan bij dat van de break Avant die enkele weken geleden werd voorgesteld. De berline straalt présence uit, mede dankzij zijn lengte van 4,99 meter – ideaal voor een eerder traditioneel publiek. Op aerodynamisch vlak doet hij het zelfs beter dan de Avant, met een Cx van 0,23 tegenover 0,25. Beide delen dezelfde wielbasis van 2,927 meter, wat zorgt voor extra beenruimte achterin.

Overal schermen!

Het grootste verschil tussen de A6-berline en de A5-berline is de achterklep: geen grote vijfde deur, maar een klassieke kofferklep die je met een voetbeweging opent. De opening is niet enorm, maar de kofferruimte van 492 liter is ruim genoeg voor heel wat bagage. De achterbank is in drie delen neerklapbaar (40:20:40) en biedt plek voor langere spullen. Binnenin doet hij niet onder voor de break. Je krijgt tot drie schermen: een 11,9 duim grote Virtual Cockpit, een 14,9 duim groot centraal display en een 10,9 duim groot scherm voor de passagier. Liever nog meer? Dan is er ook een head-updisplay met verhoogde realiteit. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS, met ChatGPT voor spraakbediening. Apps zoals YouTube kun je gewoon installeren.

Verbrandingsmotoren

Ook onder de motorkap geen verrassingen: de aandrijflijnen komen uit de break, en zijn ook bekend uit de A5 en Q5. De A6 staat op het PPC-platform (Premium Platform Combustion) en wordt aangedreven door een 2.0 TDI met 204 pk en 400 Nm. Die is gekoppeld aan een S-Tronic-automaat met dubbele koppeling, beschikbaar met voorwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving. Mildehybride technologie (MHEV Plus) is standaard. De instapbenzinemotor is een 2.0 TFSI met 204 pk en 340 Nm, ook gekoppeld aan een S-Tronic-versnellingsbak, maar hier gaat alle kracht naar de voorwielen.

Sportievere versie

De liefhebbers van prestaties zitten goed met de 3.0 TFSI V6 quattro. Net als de diesel heeft hij MHEV Plus mildehybride technologie. Met 367 pk en 550 Nm sprint hij in 4,7 seconden naar 100 km/u en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Voorlopig is dit de krachtigste A6, al lijkt het slechts een kwestie van tijd vooraleer er snellere versies volgen. In België start de A6 bij € 56.200 voor de 2.0 TFSI. De uitrusting is grotendeels gelijk aan die van de Avant. Interessante opties zijn onder meer vierwielsturing, adaptieve luchtvering en een sportdifferentieel voor de quattro. De eerste leveringen worden deze zomer verwacht.

Bron www.gocar.be 

Audi_A6_01.jpgAudi_A6_02.jpgAudi_A6_03.jpg